Niezwykłe odkrycie badaczy. Nowy gen powoduje ryzyko raka

Polscy i kanadyjscy badacze dokonali niezwykłego odkrycia. Gen ATRIP powoduje wysokie ryzyko zachorowania na raka piersi. Odkryto go w ramach projektu Narodowego Centrum Nauki zrealizowanego w Zakładzie Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.

Niezwykłe odkrycie badaczy. Nowy gen powoduje ryzyko raka
Polscy i kanadyjscy naukowcy odkryli nowy gen. Powoduje raka. (Flickr, Francisco Avia)

Nowy gen odkryli polscy badacze we współpracy z kolegami z Kanady – przekazał PAP dr Cezary Cybulski genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.

Ryzyko zachorowania na raka. Odkryto nowy gen

Dr Cezary Cybulski przekazał, że asocjację pomiędzy mutacją ATRIP a występowaniem raka piersi wykryto w badaniu 16 tys. kobiet z rakiem piersi oraz 9 tys. zdrowych kobiet z populacji polskiej.

- Przeprowadziliśmy sekwencjonowanie całego genomu i zidentyfikowaliśmy jedną powtarzalną mutację w genie ATRIP w homogennej genetycznie populacji polskiej - powiedział w rozmowie z PAP.