Piotr Kalsztyn|

Niespodziewane odkrycie naukowców. Sąsiadująca galaktyka jest dużo mniejsza, niż myśleliśmy

Nowe badania wskazują zupełnie inne rozmiary galaktyki Andromedy.

(Domena publiczna)

*Galaktyka Andromedy jest mniej więcej tej samej wielkości, co Droga Mleczna. *To przełom w badaniach nad jej masą. Wcześniej naukowcy uważali, że sąsiedni układ gwiazd może być ponad dwa razy większy.

*Astrofizycy z Międzynarodowego Centrum Badań Astronomii Radiowej ustalili masę galaktyki. *Wartości są tak ogromne, że podaje się je w liczbie mas Słońca. Andromeda ma masę, jak 800 miliardów naszych Słońc – informuje serwis sciencealert.com. Droga Mleczna osiąga wielkość między 800 a 1200 miliardów mas Słońca.

*Masę galaktyki ustalono przy pomocy nowej techniki. *Metoda oblicza prędkość wymaganą do ucieczki z pola grawitacyjnego galaktyki. Dla przykładu, aby pokonać przyciąganie ziemskie, rakieta musi zostać wystrzelona w kosmos z prędkością 11 km/s. Jeśli chcielibyśmy opuścić oddziaływanie grawitacji naszej galaktyki, musielibyśmy wystartować z prędkością 550 km/s. Naukowcy obliczyli na podstawie ruchu mgławic planetarnych, że aby uciec z Andromedy, należy osiągnąć prędkość między 430 a 510 km/s.