Polacy coraz więcej wydają na zwierzęta. Dwucyfrowe tempo wzrostu
Wydatki na karmy i akcesoria dla pupili rosną w dwucyfrowym tempie. Do końca roku rynek zbliży się do 9,6 mld zł.
Najważniejsze informacje
- Rynek produktów dla zwierząt w Polsce ma sięgnąć ok. 9,6 mld zł w 2025 r., przy średnim wzroście ok. 14 proc. rocznie.
- Do 2029 r. wartość rynku może urosnąć do niemal 13 mld zł; 39 proc. konsumentów planuje zwiększyć wydatki na pupili.
- W domach jest ponad 8,4 mln psów i 7,5 mln kotów; w 2024 r. urodziło się ok. 252 tys. dzieci.
Rosnące wydatki na psy i koty to trwały trend, który – jak podaje Polska Agencja Prasowa, powołując się na "Rzeczpospolitą" i analizę OC&C Strategy Consultants – nie słabnie mimo spowolnienia. W ciągu ostatnich pięciu lat rynek karmy i akcesoriów rósł średnio o ok. 14 proc. rocznie i według najnowszych danych ma sięgnąć w tym roku ok. 9,6 mld zł. To jedno z najszybciej rosnących segmentów zakupów codziennych.
Analitycy OC&C szacują, że do 2029 r. wartość rynku zbliży się do niemal 13 mld zł. To oznacza wzrost o ok. 30 proc. w cztery lata. Według przytoczonych danych kategoria jest odporna na spowolnienie: tylko 7 proc. klientów planuje ograniczyć wydatki na produkty dla zwierząt. Dla porównania więcej cięć konsumenci zapowiadają na ubrania, elektronikę oraz wyjścia do gastronomii.
Z danych wynika, że przeciętny konsument w Polsce w 2024 r. przeznaczył na produkty dla pupili średnio 57 euro. To ok. połowa poziomu deklarowanego przez opiekunów we Francji i Wielkiej Brytanii. Wyższe przeciętne kwoty notują też Rumunia (59 euro) i Czechy (69 euro). Potencjał dalszego wzrostu wydatków potwierdza odsetek osób planujących ich zwiększenie – 39 proc.
Ujawnia ściemę w polskiej piłce? "Zawyżone ceny"
Psy i koty w polskich domach
Gazeta zwraca uwagę na tło demograficzne i styl życia. "Obecnie mamy w domach ponad 8,4 mln psów, co oznacza wzrost o prawie 700 tys. wobec 2019 r." – podkreśliła "Rz". Z kolei dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych wskazuję, że w polskich domach mieszka 7,5 mln kotów. "Tymczasem w 2024 r. w Polsce urodziło się około 252 tys. dzieci, najmniej od ponad 200 lat" – dodał dziennik.
Na czym oszczędzamy, a na czym nie
Według wyników badań OC&C przytoczonych przez "Rzeczpospolitą", kategoria pet care wyróżnia się odpornością na dekoniunkturę. Ograniczenia wydatków częściej dotyczą innych segmentów: 22 proc. konsumentów planuje ciąć budżet na ubrania, 21 proc. na elektronikę, a 28 proc. na wyjścia do restauracji i barów. Na tle tych deklaracji wydatki na zwierzęta wyglądają stabilnie, a nawet rosną.
Wnioski płynące z przytoczonych analiz są jednoznaczne: rosnąca liczba pupili, relatywnie niskie jeszcze wydatki na osobę oraz deklaracje konsumentów tworzą przestrzeń do dalszego wzrostu rynku. Dane pokazują też zmianę priorytetów zakupowych gospodarstw domowych, w której zwierzęta domowe zyskują wysoki status.