Tak płynie kasa z YouTube'a. Abstra chwali się wynikami
Abstra, spółka kojarzona m.in. z kanałem na YouTube Abstrachuje.tv, zmieniła model biznesowy i w 2020 roku wypracowała ponad 8,7 mln zł przychodów.
"Na początku 2020 roku po gruntownej analizie naszego modelu biznesowego podjęliśmy decyzję o zmianie strategii działania i podeszliśmy do naszej firmy na nowo. Pandemia COVID-19 znacznie przyspieszyła planowaną transformację" – czytamy w raporcie Abstra sp. z o.o. podsumowującym 2020 roku.
Patrząc na cztery poprzednie lata, widać, że w modelu biznesowym zaszły wyraźne zmiany. W 2017 roku kanały własne miały 90-procentowy udział w przychodach. Jeszcze w 2019 roku udział ten wyniósł 68 proc. Natomiast w 2020 roku zmalał do 37 proc.
Z jakich źródeł pochodziły zatem przychody Abstra? Oprócz wspomnianych kanałów własnych były to kanały dla marek, które odpowiadały za 40 proc. przychodów.
Podatek od smartfona gorącym kartoflem. Prezydent obiecał, że ustawy nie podpisze, rząd ma problem
To właśnie kanały dla marek, a także podcasty dla marek stanowiły core działalności Abstra w 2020 roku, w którym spółka wypracowała 8,73 mln przychodów przy kosztach 8,3 mln zł. EBITDA wyniosła 430 tys. zł. Tym samym spółka stała się rentowna.
Jak prezentują się przychody w podziale na poszczególne kategorie? Kanały dla marek przyniosły 38,3 mln wyświetleń oraz 3,5 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 104 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Z kolei kanały własne miały znacznie więcej, bo 363,7 mln wyświetleń, i wygenerowały przychody wysokości 3,2 mln zł, co oznacza spadek o 50 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
2020 rok był pierwszym rokiem działalności podcastów. STORIA i podcasty dla marek przyniosły 3,1 mln wyświetleń i 780 tys. zł przychodów.
W 2021 roku zamierzamy utrzymać obrany strategiczny kurs oparty o rozwój kanałów dla marek, STORIA oraz wybranych kanałów własnych. Jednocześnie naszym celem będzie jeszcze skuteczniejsza egzekucja założonego planu oraz znacząca poprawa wyników finansowych Abstra – czytamy w raporcie.