Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Weronika Grzywna
|
aktualizacja

Work-life balance - co to jest?

0
Podziel się:

Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym w dzisiejszych czasach może okazać się ogromnym wyzwaniem. Coraz więcej osób skupia się na karierze zawodowej, dąży do osiągania sukcesów i zwiększania swoich zarobków, często zapominając o swoim życiu prywatnym. Co to jest work-life balance i jak znaleźć złoty środek między życiem prywatnym a pracą?

Work-life balance - co to jest?
Work-life balance - co to jest? (unsplash)

Czym jest work-life balance?

Work-life balance, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do zachowania równowagi między życiem prywatnym a pracą. Koncepcja ta powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Idea była natomiast odpowiedzią na występujące wówczas problemy społeczne, takie jak pracoholizm, czy wypalenie zawodowe. Niestety zachowanie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym wcale nie jest tak proste, jak się wydaje. Wiele osób ma z tym problem, na co wskazują również badania. Z badań Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wynika bowiem, że Polacy są 7. najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. 

Obecnie ogromnym wyzwaniem dla osiągnięcia równowagi jest również fakt, że wiele osób pracuje zdalnie, w domu. Pracując w domu, w tym samym miejscu mamy swoje biuro, co powoduje, że możemy mieć wrażenie, że ciągle jesteśmy w pracy i ciężko jest nam zupełnie odłączyć się od obowiązków zawodowych. 

Znaczenie work-life balance

Work-life balance ma ogromne znaczenie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Przede wszystkim zachowanie równowagi między życiem prywatnym a życiem zawodowym przekłada się na lepsze samopoczucie pracowników, lepszą kondycję ich zdrowia psychicznego, mniejszy stres. Dzięki work-life balance wzrasta poziom satysfakcji z życia, zadowolenia z pracy i poziom dobrostanu psychicznego. Wszystko to sprowadza się do tego, że pracownicy są bardziej zmotywowani do pracy, wypoczęci, a tym samym bardziej efektywni. 

Jakie są skutki braku równowagi między życiem prywatnym i zawodowym?

Brak work-life balance przede wszystkim będzie skutkował pogorszeniem efektywności w pracy. Będziemy łatwo się rozpraszać, zmagać się z problemami z koncentracją i skupieniem uwagi. Brak znalezienia złotego środka między pracą a życiem prywatnym będzie również przejawiać się nadmiernym stresem oraz presją, co może prowadzić do wypalenia zawodowego. Jak wiadomo, długotrwały i silny stres może powodować wystąpienie objawów psychosomatycznych: bóle głowy, brzucha, nadmierne zmęczenie. Ponadto stres predysponuje do wystąpienia wielu problemów zdrowotnych. 

Zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą jest ważne ze względu na to, że umożliwia pracownikom odpoczynek i realizowanie się w innych, ważnych sferach życia. Osoby, którym udaje się znaleźć złoty środek, są bardziej szczęśliwe, mniej zestresowane, bardziej pewne siebie i bardziej zadowolone z pracy. Wzrost satysfakcji z pracy będzie z kolei przekładał się na większą efektywność.

Jak osiągnąć work-life balance?

W zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym może pomóc nam zaplanowanie sobie dnia. Warto każdego dnia stworzyć sobie harmonogram, w którym zapiszemy wszystkie obowiązki do wykonania. Taki plan będzie w szczególności dobrym pomysłem dla osób pracujących zdalnie, które czasami biorą na siebie zbyt dużo obowiązków, a ze względu na to, że pracują w domu, nie potrafią w odpowiednim momencie oderwać się od pracy. 

Stworzenie planu dnia da nam również realny obraz na to, jak wiele obowiązków jesteśmy w ciągu naszych godzin pracy wykonać, dzięki czemu będzie nam łatwiej stawiać sobie możliwe do zrealizowania cele. Jeżeli nie uda nam się skończyć na czas, musimy nauczyć się zostawiać "niedokończoną pracę". Zabieranie pracy do domu i nadmierny perfekcjonizm może być bowiem przeszkodą w zachowaniu work-life balance. 

Kolejna kwestia to umiejętność stawiania granic. Jeżeli czujemy, że jesteśmy przeciążeni i nie mamy siły do dalszej pracy, musimy nauczyć się być asertywni. Wypoczęty pracownik, to bardziej efektywny pracownik, który jest w stanie wykonać więcej obowiązków w krótszym czasie. Duże znaczenie ma też umiejętność delegowania zadań, czy też rozdzielenie większego zadania na mniejsze etapy, które będzie nam łatwiej zrealizować.

Ogromną rolę w zachowaniu równowagi między życiem prywatnym a pracą odgrywa również znalezienie swoich wartości w życiu i działanie zgodne z nimi. Nie można oczywiście zapomnieć o realizowaniu swoich zainteresowań, rozwijaniu się w dziedzinach, które są dla nas ważne, spędzaniu czasu z bliskimi, czy też pozwoleniu sobie na odpoczynek. 

Zobacz także: Ile Agnieszka Kaczorowska wyda na wakacje? "Nie chcę się szczypać"
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
o2pl
KOMENTARZE
(0)
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić