Przygotuj swój rower do sezonu. Tak zrobisz to prawidłowo
Zamiast auta czy komunikacji miejskiej
Coraz cieplejsze dni sprawiają, że zaczynamy rozmyślać o tym, aby do pracy lub szkoły dojechać na rowerze. Nie tylko pogoda, ale i rosnąca z roku na rok liczba ścieżek rowerowych skutecznie do tego zachęca. Nasze dwa kółka trzeba jednak przygotować zanim ruszymy w pierwszą trasę.
Dokładne umycie
Zanim przystąpimy do uważniejszych oględzin, nasz jednoślad powinniśmy dobrze wyczyścić. Zaczynamy od opłukania roweru wodą i później przechodzimy do mycia szczotką. Przyda się też wiadro z delikatnym detergentem lub specjalnym szamponem. Nie zapomnijmy również o wyczyszczeniu zębatek i łańcucha – najlepiej benzyną ekstrakcyjną. Jeśli chcemy korzystać z myjki ciśnieniowej, to myjmy rower z rozsądnej odległości. Silny strumień wody może się bowiem dostać pod uszczelnienia, co może uszkodzić niektóre podzespoły.
Koła
Przez długi okres nieużywania powietrze z pewnością z nich zeszło – szczególnie jeśli rower stał, a nie wisiał (zalecane). Najprostszą czynnością byłoby po prostu napompowanie opon, ale wiosenny przegląd roweru dobrze jest wykonać z należytą dbałością. Dlatego zdejmijmy opony, wyjmijmy dętki i skontrolujmy, czy przypadkiem nie ma tam żadnych dziur. Najłatwiejszym sposobem jest delikatne napompowanie dętki i przesuwanie jej w misce lub wiadrze z wodą. W razie przebicia pojawią się bąbelki powietrza. Sprawdźmy też oponę w poszukiwaniu jakichś ciał obcych, aby uchronić się przed kolejnymi uszkodzeniami dętki.
Napęd
Kolejnymi ważnymi elementami, które wymagają skontrolowania i ewentualnych napraw są zębatki oraz łańcuch. Zacznijmy od przyjrzenia się tym pierwszym. Szukamy tam wygiętych lub mocno zużytych zębów. Jeśli takie zauważymy, to najprawdopodobniej zębatki będzie trzeba wymienić. Razem z nimi kupmy też nowy łańcuch, ponieważ poprzedni nie dogada się dobrze ze świeżym osprzętem. O wymianie powinniśmy też poważnie pomyśleć, jeśli w poprzednim sezonie łańcuch potrafił nam przeskakiwać. Po złożeniu nie zapomnijmy o odpowiednim nasmarowaniu napędu. Zamiast oleju roślinnego czy silnikowego użyjmy specjalnego smaru przeznaczonego dla rowerów. To często wydatek zaledwie kilku złotych.
Amortyzatory
Kiedyś rower z takim gadżetem był czymś rzadko spotykany, ale obecnie zdecydowana większość jednośladów posiada amortyzatory – szczególnie z przodu. One także wymagają przedsezonowej kontroli i konserwacji. Jeśli nie chcemy ich oddawać do profesjonalnego warsztatu na kompleksowy przegląd, spróbujmy je sami nasmarować. Większość amortyzatorów ma specjalne gumowe uszczelniacze. Wystarczy je podnieść lub nieco odchylić i wpuścić tam kilka kropli specjalnego smaru. Po wszystkim wytrzyjmy nadmiar smaru lub brud taki jak na zdjęciu.
Hamulce
Jeśli zauważymy, że klocki są nadmiernie starte, to po prostu je wymieniamy. Koszt nowej pary to najczęściej kilka lub kilkanaście złotych. Demontaż i ponowny montaż nie są kłopotliwe i powinien sobie z tym poradzić nawet laik. Podczas ich zakładania pamiętajmy jednak o tym, żeby nie ocierały o koło, a po naciśnięciu stykały się z metalową jego powierzchnią, a nie z oponą.
Linki
Sprawdźmy dokładnie, czy przypadkiem nie są gdzieś postrzępione. Po zeszłym sezonie może się bowiem okazać, że w którymś miejscu nadmiernie się przetarły i należy je wymienić. Na szczęście to także nie jest drogi zakup. Wymiana uszkodzonych linek od przerzutek oznacza w większości przypadków najprawdopodobniej ponową regulację. Jeśli się na tym nie znamy, lepiej oddajmy to w ręce fachowców. Z regulacją hamulców powinniśmy poradzić sobie sami. Przy okazji wymiany linek przyjrzymy się też ich pancerzom i w razie czego kupmy nowe.
Kontrola luzów
Poszczególne elementy roweru zużywają się – nawet jeśli korzystamy z naszego jednośladu w normalny, nieekstremalny sposób. Dlatego nie powinny nas dziwić luzy w piastach czy suporcie. Jeśli chcemy, aby nasz rower jeździł jak nowy, to warto pomyśleć o wymianie tych elementów. Niestety, potrafią one słono kosztować (nawet kilkaset złotych). Ich wymianą niech zajmą się specjaliści. Często do zdjęcia starych części i założenia nowych trzeba posiadać specjalne narzędzia oraz odpowiednią wiedzę.