555 dziennie. PKP ogłasza. Już od 14 grudnia
Od niedzieli (14 grudnia) obowiązuje nowy roczny kolejowy rozkład jazdy. PKP Intercity zwiększyło liczbę połączeń do 555 dziennie, pojawiły się nowe trasy międzynarodowe, a zmiany obejmują też ofertę Polregio.
Wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w porównaniu z poprzednim grafikiem i wynosi obecnie 555 dziennie. Z tej liczby 527 kursów realizowanych jest całorocznie, a 28 ma charakter sezonowy. Przewoźnik uruchomił także 17 nowych tras międzynarodowych - donosi PAP.
PKP Intercity podkreśla, że konsekwentnie dąży do wprowadzania przewidywalnego, cyklicznego rozkładu jazdy. Na najbardziej obciążonych trasach, takich jak Warszawa–Trójmiasto czy Wrocław–Kraków, pociągi mają kursować co godzinę. Co dwie godziny realizowane będą m.in. połączenia Zielona Góra–Przemyśl przez Wrocław i Kraków, a także relacje Warszawa–Berlin oraz Gdynia–Wrocław.
Maja Rutkowski kupiła mężowi prezent za MILIONY DOLARÓW. "Będzie dużo złota"
W nowym rozkładzie pojawiło się 15 nowych pociągów kategorii EIC i EIP. Wśród nich znalazły się m.in. Pendolino z Trójmiasta do Zakopanego oraz sezonowy skład EIP z Bielska-Białej do Ustki.
Rozszerzona została także oferta tras ekspresowych, w tym EIC Viadrina na trasie Wrocław–Warszawa oraz sezonowy Lajkonik kursujący między Krakowem a Helem. Zwiększy się również liczba kursów z Krakowa do Gdyni i Warszawy.
Zmiany mają być odczuwalne także w mniejszych miastach. Gorzów Wielkopolski zyska pięć szybkich połączeń do Poznania oraz bezpośrednią relację z Trójmiastem. Do Chełma wrócą dodatkowe składy, a na Suwalszczyźnie uruchomiony zostanie m.in. pociąg IC Wigry. Czas przejazdu z Suwałk do Warszawy skróci się do 3 godzin i 34 minut.
Rozkład przewiduje łącznie 57 połączeń międzynarodowych, czyli o 17 więcej niż dotychczas. Z Warszawy pociągi do Berlina będą odjeżdżać co dwie godziny, a z Krakowa – co cztery godziny do Wiednia i Pragi.
PKP ogłasza nowości
Nowością będzie m.in. IC Carpatia, który połączy Polskę z Niemcami, Austrią, Czechami, Słowacją i Węgrami, a także pociąg na trasie Przemyśl–Lipsk. Rozszerzona zostanie również oferta połączeń do Wilna oraz miast na Ukrainie – liczba relacji wzrośnie z 10 do 13 par.
Zmiany objęły także przewoźników regionalnych. Polregio od 14 grudnia uruchomi nowe połączenia i wydłuży część istniejących tras. W województwie mazowieckim pojawi się relacja Warszawa Zachodnia/Gdańska–Chełm, a do Ciechocinka po kilkunastu latach przerwy wrócą pociągi.
W województwie dolnośląskim ruszy m.in. połączenie Wrocław–Rybnik. Nowe lub wydłużone trasy obejmą także m.in. Bydgoszcz, Hrubieszów, Terespol, Częstochowę, Trzebinię, Siemiatycze i Kuźnicę Białostocką.
Utrudnienia na Podkarpaciu
Urząd Transportu Kolejowego zwrócił uwagę na utrudnienia na południowo-wschodnim Podkarpaciu. W związku z rozpoczęciem remontu linii kolejowej jedynymi pociągami wyjeżdżającymi poza Krosno będą składy IC z Krakowa w kierunku Zagórza. Za stacją Krosno nie będą kursować pociągi regionalne i nie zostanie wprowadzona komunikacja zastępcza.
W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2025/2026 PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały cztery korekty, związane głównie z pracami remontowymi. Najbliższa zmiana ma wejść w życie 8 marca 2026 r.
PKP Intercity w 2024 r. przewiozło 78,5 mln pasażerów i zakłada, że w tym roku wynik wzrośnie do 84 mln, a do 2030 r. – do 110 mln. Polregio, którego pociągi wyjeżdżają na tory ponad 2 tys. razy dziennie, obsłużyło w 2024 r. blisko 101 mln pasażerów. Spółka pozostaje największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku na poziomie ok. 25 proc.