Katastrofa lotnicza w Waszyngtonie. Ekspert wskazuje błędy

W wyniku zderzenia samolotu pasażerskiego z wojskowym śmigłowcem w Waszyngtonie zginęło co najmniej 18 osób. Ekspert Michał Fiszer podkreśla, że kontrola ruchu lotniczego powinna była zareagować na zagrożenie kolizją.

Akcja ratunkowa po katastrofie lotniczej w WaszyngtonieAkcja ratunkowa po katastrofie lotniczej w Waszyngtonie
Źródło zdjęć: © PAP | JIM LO SCALZO
oprac.  AWWA

W środę w Waszyngtonie doszło do tragicznego wypadku lotniczego. Samolot linii American Airlines, na którego pokładzie znajdowały się 64 osoby, zderzył się z wojskowym śmigłowcem podczas podejścia do lądowania na lotnisku im. Ronalda Reagana. Maszyny spadły do rzeki Potomak, a z wody wydobyto dotąd co najmniej 18 ofiar śmiertelnych.

Michał Fiszer, były pilot wojskowy i ekspert z Collegium Civitas, w rozmowie z Polską Agencją Prasową zwrócił uwagę na błędy w kontroli ruchu lotniczego. - Kontrola ruchu lotniczego powinna zareagować, że dwa statki powietrzne lecą na kolizję — powiedział. Dodał, że załoga śmigłowca powinna była widzieć podchodzący do lądowania samolot pasażerski.

Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?

Załoga śmigłowca, która leciała prawie że na wprost samolotu podchodzącego do lądowania, leciała od strony Waszyngtonu, od północy, natomiast samolot pasażerski leciał z południowego wschodu na północny zachód, lądując na krótszym, ukośnym pasie lotniska - powiedział ekspert.

Rejon lotniska w Waszyngtonie jest bardzo zatłoczony, co utrudnia manewrowanie statkami powietrznymi. Fiszer zaznaczył, że nocne warunki dodatkowo komplikują sytuację, ponieważ światła mogą być mylące i trudno ocenić ich odległość.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Procedury i możliwe błędy

Fiszer wskazał, że wojskowy śmigłowiec prawdopodobnie leciał z Langley, a jego lot mógł być szkoleniowy. - Nie wiadomo, czy to był młody pilot, czy miał instruktora na pokładzie - dodał. Ekspert podkreślił, że załoga śmigłowca była ostrzegana przez kontrolę ruchu lotniczego o zbliżającym się samolocie, ale nie wiadomo, jak zareagowali piloci.

W Stanach Zjednoczonych śmigłowce często przelatują w poprzek ścieżki podejścia na wysokości, na której lądują samoloty. W Polsce takie sytuacje są rzadkością, ponieważ strefy te są zazwyczaj wyłączone z ruchu. Fiszer zwrócił uwagę na różnice w procedurach między krajami.

Nie jest jasne, jak działały transpondery obu maszyn. Cywilny samolot prawdopodobnie miał urządzenia ostrzegawcze, ale starszy wojskowy śmigłowiec mógł ich nie posiadać. Przyczyny katastrofy zbada specjalna komisja, która ma wyjaśnić wszystkie okoliczności tego tragicznego zdarzenia.

Wybrane dla Ciebie
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada