Koniec tzw. godzin czarnkowych. Sejm uchwalił nowelizację
Sejm uchwalił nowelizację Karty nauczyciela, która znosi obowiązek tzw. godzin czarnkowych – dodatkowych, nieodpłatnych godzin przeznaczonych na konsultacje z uczniami i rodzicami, wprowadzonych we wrześniu 2022 roku. Zmiana ma na celu uproszczenie organizacji pracy w szkołach.
Najważniejsze informacje
- Sejm uchwalił nowelizację Karty nauczyciela, likwidując godziny czarnkowe.
- Zmiana ma na celu uproszczenie organizacji pracy w szkołach.
- Projekt nowelizacji trafi teraz do Senatu.
Likwidacja godzin czarnkowych
Sejm przyjął nowelizację Karty nauczyciela, która znosi obowiązek tzw. godzin czarnkowych – wprowadzonych we wrześniu 2022 roku dodatkowych godzin przeznaczonych na konsultacje nauczycieli z uczniami i rodzicami. Zmiana ma na celu uproszczenie organizacji pracy szkół oraz lepsze dostosowanie obowiązków nauczycieli do realnych potrzeb społeczności szkolnej.
Czym właściwie jest wolność słowa? Czy potrzebne nam są regulacje?
Za nowelizacją zagłosowało 263 posłów, przeciw był jeden, a 167 wstrzymało się od głosu. Teraz projekt trafi do Senatu, gdzie będzie kontynuowany proces legislacyjny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czym są "godziny czarnkowe"?
Minister edukacji Barbara Nowacka odniosła się do zniesionych zapisów, wskazując, że nie spełniały one swojej roli. - Godzina niewykorzystana. Godzina, która polegała na tym, że nauczyciel miał po prostu siedzieć w szkole i czekać, aż ktoś do niego przyjdzie - powiedziała. Zaznaczyła przy tym, że nauczyciele są dostępni w momentach, gdy rzeczywiście jest taka potrzeba.
Tzw. godziny czarnkowe od początku budziły sprzeciw środowisk nauczycielskich. Związek Nauczycielstwa Polskiego wielokrotnie krytykował ten obowiązek jako zbędny i nieefektywny. W ankiecie przeprowadzonej wśród 12,5 tys. nauczycieli aż 96 proc. opowiedziało się za ich likwidacją, argumentując, że narzucone godziny nie poprawiały kontaktu z rodzicami ani uczniami.
Nowelizacja nie likwiduje samych konsultacji – nadal będą one obowiązkowe – ale wprowadza większą elastyczność w ich organizacji. Dzięki temu nauczyciele będą mogli planować je w sposób bardziej dostosowany do potrzeb uczniów oraz możliwości organizacyjnych szkoły.