Zapomnieli, że mają samolot. Co się z nim działo przez 13 lat?
Wygląda na to, że linie lotnicze czasem zapominają, co mają w swojej flocie. Po 13 latach jeden z samolotów Air India przypomniał światu o swoim istnieniu, stając się bohaterem nieoczekiwanej historii biurokratycznej. Jak to możliwe, że przez tyle czasu maszyna kurzyła się w hangarze?
Po uziemieniu w 2012 roku Boeing 737‑200 (przekształcony z pasażerskiego w wersję cargo) został przekazany indyjskiej poczcie. Jak czytamy w "Economic Times", przestał być uwzględniany w administracyjnych rejestrach Air India. Poczcie najwyraźniej też nie był bardzo potrzebny.
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Maszyna przez kolejne lata pozostawała nieużywana na lotnisku w Kolkacie, na odległym miejscu w hangarze. Nie była poddawana regularnej eksploatacji ani konserwacji. Aż do momentu interwencji władz portu lotniczego, które zażądały usunięcia zalegającego samolotu.
Dopiero wtedy linie Air India przypomniały sobie, że Boeing 737‑200 wciąż formalnie pozostaje ich własnością. Podjęto działania, aby uregulować formalności i sfinalizować sprzedaż. Przedstawiciel firmy, Campbell Wilson, potwierdził w oficjalnym komunikacie, że transakcja została zakończona.
Choć sprzedaż starego samolotu nie jest niczym niezwykłym, ten przypadek jest wyjątkowy – to samolot, o którego posiadaniu dopiero niedawno się dowiedzieliśmy. [...] Po weryfikacji, że rzeczywiście należy do nas, dokonaliśmy sprzedaży — usuwając tym samym kolejny "kurzący się" element z naszej dokumentacji — ogłoszono.
Cała sytuacja ujawniła poważne luki w zarządzaniu flotą. Maszyny lotnicze to duże inwestycje, a brak bieżącej kontroli nad ich statusem może rodzić pytania o bezpieczeństwo, stan techniczny i potencjalne straty finansowe.
Air India ma aż 198 samolotów
Na stan z 30 kwietnia 2025 roku Air India dysponuje flotą 198 samolotów. Jak wynika z oficjalnego raportu opublikowanego na stronie indyjskiego przewoźnika, skład obejmuje zarówno maszyny szerokokadłubowe (Boeing 777 i 787), jak i wąskokadłubowe (Boeingi 737 oraz Airbusy A320 i A321). Jedna z nich najwyraźniej pozostawała poza ewidencją.