Tyle aut w Polsce ma cofnięte liczniki. Liczby z raportu aż zaskakują

35

Kupując auto, łatwo natknąć się na nieuczciwych sprzedawców, którzy mają niecne sposoby na to, by uatrakcyjnić swoją ofertę. Niestety powszechną praktyką jest obniżanie przebiegu samochodu. Cofanie liczników miało zostać ukrócone, jednak na polskim rynku nadal nie brakuje aut z zaniżonym przebiegiem. Jak Polska wypada na tle innych krajów?

Tyle aut w Polsce ma cofnięte liczniki. Liczby z raportu aż zaskakują
Przekłamany przebieg to jedna z metod nieuczciwych sprzedawców na to, by uatrakcyjnić ofertę. (Unsplash, Anton Darius)

Rynek aut używanych w Polsce

Platforma zajmująca się raportowaniem historii pojazdów carVertical przygotowała analizę rynku samochodów używanych w Europie. W raporcie eksperci porównują rynki samochodowe europejskich państw na podstawie danych z ostatnich 12 miesięcy. 

CarVertical wprowadził swój Indeks Przejrzystości Rynku, który opiera się na 6 czynnikach: odsetku samochodów z cofniętym przebiegiem, średniej wartości cofniętych kilometrów w licznikach, odsetku pojazdów uszkodzonych, średniej wartości szkody, udziale samochodów używanych z importu oraz średniej wieku samochodów poddanych kontroli. Każdy czynnik ma przypisaną określoną wagę w indeksie. 

W raporcie Polska zajęła 17. miejsce na 23 kraje z wynikiem -48,8. Gorsza sytuacja jest na Łotwie czy Litwie. Najlepsza w Wielkiej Brytanii. 

1 na 8 aut ma cofnięty przebieg w Polsce 

W kraju jedno na osiem aut ma cofnięty przebieg. Średnio jest to 43 746 km. Niemal 70 proc. aut w naszym kraju zostało sprowadzone z zagranicy, a gdy tylko samochody przekraczają granicę, oszuści zmniejszają ich przebieg. Polska zajmuje także niechlubne pierwsze miejsce w całym rankingu pod względem uszkodzonych pojazdów. Aż 65,7 proc. używanych samochodów jest uszkodzonych.  

Pełny raport Przejrzystości Rynku można zobaczyć na stronie carVertical

Bardziej transparentnie na Zachodzie 

Według autorów raportu, rynek samochodów używanych w Europie Zachodniej znacznie różni się pod względem transparentności od tego w Europie Wschodniej. Kraje wschodnioeuropejskie częściej borykają się z problemami charakterystycznymi dla rynku pojazdów używanych. Na wschód sprowadzane są samochody z Niemiec, Francji czy Włoch. Wiele aut jest uszkodzonych czy ma cofnięte przebiegi.

Wielka Brytania zajęła pierwsze miejsce z wynikiem 126 punktów. Do kraju trafia najmniej pojazdów importowanych. Jednak należy wziąć pod uwagę to, że na Wyspach kierownica znajduje się po prawej stronie. Zaraz za Wielką Brytanią uplasowały się Niemcy, a później Włochy.

Autor: OSK
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić