Jedno jabłko dziennie - wiesz, ilu Polaków słyszało już o tej rekomendacji?

Rośnie konsumpcja i przekonujemy się do zdrowotnych zalet jabłek. Już 2 na 3 Polaków z nas zna zalecenie, by codziennie spożywać przynajmniej jedno jabłko, a co drugi zna przysłowie "Jedno jabłko dziennie, trzyma lekarza z daleka ode mnie". Dietetycy i specjaliści w dziedzinie sadownictwa, tacy jak prof. Kazimierz Tomala, prof. Dariusz Wrona czy prof. Bohdan Dobrzański, potwierdzają, że to skuteczny sposób na poprawę zdrowia. Jedno jabłko dziennie prof. Szczepan Pieniążek promował już w latach 60-tych.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

65% Polaków słyszało o rekomendacji, aby spożywać przynajmniej jedno jabłko dziennie. Źródłem danych jest Kantar Polska. Blisko połowa badanych - dokładnie 48% - słyszało przysłowie: "Jedno jabłko dziennie, trzyma lekarza z daleka ode mnie".

To rozpoznawalny w wielu krajach slogan. Mówi, że jedzenie jabłek pozwala żyć w zdrowiu i ma duży potencjał edukacyjny. Potwierdzają go eksperci i sadownicze autorytety. Czy przysłowie naprawdę może kształtować nawyki żywieniowe?

© materiały partnera

Jedno jabłko dziennie, codziennie

- Kiedy uczyłem się języka angielskiego poznałem powiedzenie "An apple a day keeps a doctor away". Chciałbym by jabłko było owocem dnia codziennego. Dlatego nieraz mówię: "kto jada jabłka ze smakiem, swego doktora uczyni biedakiem", "jedz jabłka z rana i wieczora, a unikniesz doktora" czy "dwa jabłka dziennie trzymają z dala choroby ode mnie". Zachęcam by nasza promocja konsumpcji, w środowisku związanym z ogrodnictwem, promieniowała na wszystkich pozostałych konsumentów - mówi prof. dr hab. Kazimierz Tomala, kierownik Katedry Sadownictwa w Instytucie Nauk Ogrodniczych SGGW.

Prof. dr hab. Bohdan Dobrzański jr z Instytutu Agrofizyki im. B. Dobrzańskiego PAN, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, odwołuje się do naukowej tradycji promowania jabłek i podkreśla ich rzeczywisty wpływ na zdrowie:

- To jedno jabłko dziennie powinniśmy jeść wszyscy. To naprawde jest istotne dla naszego zdrowia. Jabłko to nie tylko witaminy, to także mnóstwo polifenoli. Życzę wszystkim, żebyśmy jedli jedno jabłko dziennie, tak jak promował to prof. Szczepan Pieniążek, już w latach 60-tych.

Zachęcajmy do konsumpcji

- Patrząc na naszą produkcję, zadanie jakie stoi przed nami jest bardzo proste - zachęcać do konsumpcji. Więcej promocji zdrowych owoców. Bardzo istotne jest żebyśmy spożywali nie jedno jabłko tygodniowo, tylko przynajmniej jedno, dwa, jabłka dziennie. To będzie także bardzo ważne w przyszłości branży -zwraca uwagę dr hab. Dariusz Wrona, prof. SGGW, dyrektor Instytutu Nauk Ogrodniczych SGGW.

Karolina Dębska-Zeidler z Gospodarstwa Sadowniczego "Dębski-Sad", promotorka Jabłek Wielkopolskich, podkreśla różnorodność jabłek i ich miejsce w codziennej diecie, dostosowanej do różnych gustów konsumentów: "Zalecenie, by codziennie zjeść jedno jabłko, to ważny element zdrowego, codziennego odżywiania. Jabłka są bogate w witaminy, błonnik, a ich regularne spożywanie wspomaga naszą odporność i poprawia samopoczucie. Wiemy, że klienci mają różne preferencje - niektórzy wolą jabłka twarde i soczyste, inni słodkie lub kruche. Z tego powodu stawiamy na różnorodność odmian, aby każdy mógł znaleźć swoje ulubione jednio jabłko dziennie".

- Niezmiernie cieszy fakt, że konsumpcja jabłek w Polsce rośnie, coraz więcej osób je co najmniej jedno jabłko dziennie, i że to co robimy daje efekty - komentuje Paulina Kopeć, sekretarz generalny Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw "Unia Owocowa".

Magdalena Wrotek-Figarska, dyrektor generalny Stowarzyszenia Sady Grójeckie, wskazuje na potencjał kontynuowania tego pozytywnego trendu w nowym sezonie: "Te dane dają dobrą energię przed startem sezonu 2025/26. Mamy fundament, na którym można dalej budować. Teraz kluczowe, by ten trend utrzymać i przekuć w trwałą zmianę".

Jedzmy jabłka dla siebie, nie na złość

Coraz większa świadomość żywieniowa konsumentów idzie w parze z poszukiwaniem prostych, codziennych nawyków wspierających zdrowie. Na wartość jabłek jako dostępnego i wszechstronnego owocu zwraca uwagę Bartosz Benduch z Sadów z Sercem w województwie śląskim:

- Świadomość Polaków w kwestii odżywiania wzrasta. Mówi się, że jeśli jesz tanio to będziesz się drogo leczył, ale czasem to nie kwestia ceny żywności, ale właśnie odpowiedniego wyboru. Jabłka są dostępne praktycznie dla każdego i to przez cały rok. Jabłka zapewniają nie tylko niezbędną porcje witamin, ale też przeciwdziałają starzeniu i regulują trawienie. Jedno jabłko dziennie to mały krok w stronę zdrowia i dobrego samopoczucia. I koniecznie #jedzciezeskórką - poleca Bartosz Benduch, Sady z Sercem, w województwie śląskim.

© materiały partnera

- Przy tej tradycji i tej kulturze sadowniczej, która jest w tym naszym łąckim regionie, ale i w całej Polsce, przy tej skali produkcji, myśmy się nie powinni złościć na innych. Było kiedyś hasło na złość temu czy innemu politykowi zjedz jabłko. Ja dzisiaj proponuję "jedno jabłko dziennie" i jeśli 40 milionów nas weźmie codziennie jedno jabłko, to wilk będzie syty i baran będzie cały - puentuje Krzysztof Maurer, sadownik i przetwórca ze Stowarzyszenia Łącka Droga Owocowa, Tłocznia Maurer.

Trafne jest spostrzeżenie iż dobre nawyki żywieniowe powinniśmy kreować dla siebie. Na zdrowie i dla zdrowia. Konsumpcja jabłek w Polsce wzrasta, ale ciągle jemy ich mało. Średnio jedno na tydzień. Co przy rekomendacjach "jedno jabłko dziennie", pokazuje duży potencjał krajowej konsumpcji.

Świadomość rekomendacji, że powinniśmy jeść "jedno jabłko dziennie" wzmacnia ogólne pozytywne wyobrażenie i różne wymiary wizerunku jabłka. Wzmacnia wizerunek jabłka jako wartościowego, zdrowego, wygodnego, łatwego do włączenia w codzienną rutynę. Zalecanego przez autorytety, także bezpiecznego, bo polecanego wszystkim - dzieciom, dorosłym, seniorom.

W Polsce zaczęła właśnie rosnąć ilość konsumentów jabłek. To rodzi pytanie: dlaczego ten prosty przekaz tak dobrze sprawdza się jako element kampanii edukacyjnej?

To przysłowie ma kilka komunikacyjnych walorów:

Odwołanie do lekarza nadaje mu większą wagę. Przysłowie brzmi jak opina medycznego autorytetu. Szybko buduje pozytywne skojarzenie jabłka z profilaktyką zdrowia i zaleceniami lekarzy. Więcej o profilaktyce cukrzycy i promocji akcji "Jedno jabłko dziennie" na Wydziale Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przeczytasz tutaj.

Jest krótkie, dźwięczne, łatwe do zapamiętania i powtórzenia. Brak tak wdzięcznego sloganu jest słabością wielu reklam i kampanii edukacyjnych. "Jedno jabłko dziennie" sprawdza się jako element takiej kampanii, bo wbrew pozorom, niczego nie narzuca. Daje poczucie kontroli - Ty sam możesz wpływać na swoje zdrowie.

Jedno jabłko dziennie i wszystko jasne

Co kluczowe, "Jedno jabłko dziennie" stawia przed nami normę zdrowotną, zgodnie z którą regularne, częste, codzienne jedzenie jabłka, to element zdrowego stylu życia. Pokazuje też odstępstwo od tej normy - nie jest dobrze jeśli jesz mniej jabłek, jeśli nie jesz ich codziennie, jeśli dziś nie jadłeś.

To niedoceniany walor tego przysłowia-komunikatu. W Polsce jabłka je, w każdym tygodniu, 85-90% społeczeństwa. Jabłka są w naszych koszykach i w naszych domach. Mają swoje miejsce w kuchni lub w salonie, swoją tacę, paterę, koszyk. Wyzwaniem jest generowanie konsumpcji - przechodzę obok jabłek, nie jadłem dziś, zatem biorę i jem. Chodzi o nawyk porównywalny z myciem zębów. Nikt nie przechodzi obojętnie obok szczoteczki i pasty, one nie są "martwą naturą".

Potencjał jaki drzemie w "jednym jabłku dziennie"

"Jedno jabłko dziennie na osobę" to droga do realnego podniesienia spożycia. Krótkie hasło ułatwia odpowiedzi na pytania: ile jeść, jak często, czy dziś? Czy kupić i ile jabłek kupić?

Spopularyzowanie "jednego jabłka dziennie" - powszechna znajomość i świadomość tej rekomendacji - to de facto zaproszenie do zakupu 3-4 kg jabłek na rodzinę co tydzień. "Jedno jabłko dziennie" to droga do znaczącego podniesienia spożycia. Powszechny nawyk jedzenia jednego jabłka dziennie oznacza dla wielu poziom konsumpcji bliski 50 kg/os. rocznie. Przy aktualnym średnim spożyciu na poziomie 11 kg wygląda naprawdę dobrze.

Więcej o powrocie Polaków do jabłek i ponad 2 milionach nowych konsumentów przeczytasz tutaj.

Przysłowie działa jako "kreator nawyku". Zwiększa częstotliwość konsumpcji. Ten swoisty społeczny dowód słuszności sprawia, że łatwiej pokazać dowody badań naukowych i świat korzyści zdrowotnych. Codzienna porcja jabłka może znacząco wesprzeć profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych - serca, cukrzycy, otyłości.

Współczesna komunikacja wymaga łatwych do podchwycenia idei i haseł. "Jedno jabłko dziennie" wspiera dietetyków i pomaga integrować sadowników. Ich coraz szersza obecność w promocji jabłek jest niezbędna. Są pierwszym i najbardziej naturalnym źródłem emocji i radości z konsumpcji.

© materiały partnera

Dlatego sadownicy łączą siły w wielu regionach i zachęcają, by każdy z nas sięgał po przynajmniej jedno jabłko dziennie. Rozpoczęli w tym celu wspólną kampanię pod tytułem "Jedno jabłko dziennie".

Partnerami Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych są w niej Stowarzyszenie Sady Grójeckie, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i warzyw "Unia Owocowa", Związek Sadowników RP i Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Więcej o współpracy różnych środowisk sadowników można przeczytać na stronie 1jablko.pl.

W celu uświadomienie konsumentom, jak ważne jest włączanie jabłek do codziennego menu, powstała kampania "Jedno jabłko dziennie". Partnerami Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych są w niej Stowarzyszenie Sady Grójeckie, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i warzyw "Unia Owocowa", Związek Sadowników RP i Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Więcej o wspólnym projekcie sadowników na stronie 1jablko.pl.

Wyniki badań realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, w ramach sektorowego projektu Core Team. Badanie realizowane w dniach 12-22 stycznia 2025 r. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Więcej o stałym monitoringu konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw na stronie WczorajNaTalerzu.pl

#Fundusze Promocji

 Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania "Jedno jabłko dziennie". Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. 

Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

Materiał sponsorowany przez Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Źródło artykułu: o2pl
Wybrane dla Ciebie
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
26-latka zabiła trójkę motocyklistów. Szokująca decyzja sądu
26-latka zabiła trójkę motocyklistów. Szokująca decyzja sądu
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Polskie piłkarki ręczne wygrały z Argentyną. Szczere słowa trenera
Polskie piłkarki ręczne wygrały z Argentyną. Szczere słowa trenera
Szukasz drzewka na święta? Prawnik mówi, na co zwrócić uwagę
Szukasz drzewka na święta? Prawnik mówi, na co zwrócić uwagę
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu o2