Wiktoria Policha
Wiktoria Policha|

29 mln lat świetlnych od Ziemi. "Absolutnie spektakularne", co tam jest

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba to maszyna, dzięki której możemy podziwiać niesamowite zdjęcia kosmosu, jakiego jeszcze nie znamy. Najnowsze fotografie wykonane przez teleskop, prezentują, odległą o ponad 29 milionów lat świetlnych od Ziemi galaktykę IC 5332. NASA opublikowała bardzo dokładne zdjęcia kosmosu, których do tej pory świat jeszcze nie widział.

29 mln lat świetlnych od Ziemi. "Absolutnie spektakularne", co tam jest
Spektakularne zdjęcia galaktyki IC 5332. Teleskop Jamesa Webba odsłonił nowe gwiazdy (Twitter, @NASAWebb, NASA)

Dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Jamesa Webba, świat może oglądać bardzo dokładne zdjęcia kosmosu. Choć jego starszy brat, teleskop Hubble'a dostarczał wcześniej informacje o nowych przestrzeniach kosmicznych, nie jest aż tak dokładny. NASA opublikowała zdjęcia galaktyki IC 5332 oddalonej od Ziemi o ponad 29 milionów lat świetlnych.

Agencja kosmiczna porównała fotografie galaktyki IC 5332 wykonane jedną i drugą maszyną. Dzięki teleskopowi Webba oczom ludzkości ukazały się nowe gwiazdy oraz "kości" dalekiej galaktyki. Szczegóły fotografii opisuje "Live Science":

Świeży obraz zagląda za pył, ukazując sieć gazu i gwiazd. Nowe zdjęcie wykonane przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba ujawniło ukrytą gazową strukturę "kostną" odległej galaktyki. Jest to absolutnie spektakularne - czytamy.

Kosmiczny węzeł gazu, pyłu i gwiazd należy do galaktyki spiralnej IC 5332, znajdującej się w Gwiazdozbiorze Rzeźbiarza ponad 29 milionów lat świetlnych od Ziemi. Ponieważ znajduje się niemal idealnie przodem do Ziemi, ramiona spiralne sfotografowanej galaktyki są niezwykle wyraźnie widoczne.

To nie pierwszy raz, kiedy IC 5332 została uwieczniona na zdjęciu. Galaktykę uwiecznił wcześniej teleskop Hubble'a. Wykonane fotografie nie są jednak tak dokładne jak zdjęcia zrobione maszyną Jamesa Webba. Hubble nie widzi w zakresie podczerwieni widma elektromagnetycznego, podczas gdy Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba tak. Właśnie dlatego nowe zdjęcia zawierają bardzo dużo nieznanych wcześniej szczegółów.

Galaktyka IC 5332 jest szeroka na ok. 66 tys. lat świetlnych. To mniej więcej dwie trzecie wielkości naszej Drogi Mlecznej, podaje "Live Science". Strona poświęcona nauce dodaje też, w czym pomogą dokładne zdjęcia wykonane przez teleskop Webba.

W przypadku IC 5332 naukowcy mają nadzieję, że porównując obrazy odległej galaktyki z Hubble'a i JWST, mogą dowiedzieć się więcej o składzie i strukturze galaktyki, a także o tym, jak mogą one przełożyć się na bardziej ogólne wzorce obserwowane we wszystkich galaktykach spiralnych.
Trwa ładowanie wpisu:twitter