Jan Manicki
Jan Manicki|

Brakujące pierścienie Jowisza. Naukowcy w końcu rozwikłali zagadkę

Astrofizycy po latach odkryli tajemnicę brakujących pierścieni Jowisza. Według wyliczeń badaczy, wokół największej planety Układu Słonecznego powinny krążyć cząstki lodu i skał, tak jak ma to miejsce w przypadku Saturna. Okazuje się jednak, że na przeszkodzie stoją cztery największe księżyce Jowisza.

Brakujące pierścienie Jowisza. Naukowcy w końcu rozwikłali zagadkę
Badacze przeprowadzili symulację komputerową zakładającą istnienie wokół Jowisza gigantycznych pierścieni (Uniwersytet Kalifornijski, Stephen Kane)

Naukowcy rozwiązali zagadkę braku skalno-lodowych pierścieni Jowisza. Sprawie przyjrzał się zespół astrofizyków pod kierownictwem profesora Stephena Kane'a z Uniwersytetu Kalifornijskiego. Wyniki badania mają zostać wkrótce opublikowane w periodyku naukowym "Planetary Science"

Od dawna zastanawiało nas, dlaczego Jowisz nie ma niesamowitych pierścieni, które zawstydziłyby te Saturna. Gdyby Jowisz posiadał pierścienie, wydawałyby się nam jeszcze jaśniejsze, ponieważ planeta ta jest bliżej Ziemi niż Saturn – podkreśla profesor Kane.

Naukowcy odkryli przyczynę braku pierścieni Jowisza. Winne są cztery księżyce

Okazuje się, że powód braku ogromnych pierścieni Jowisza jest stosunkowo prosty. Naukowcy przeprowadzili symulację komputerową, która wykazała, że planeta nie posiada ogromnych pierścieni, ponieważ ich formowaniu zapobiegają jej cztery główne księżyce: Ganimedes, Europa, Io oraz Kallisto.

Odkryliśmy, że galileuszowe księżyce Jowisza, z których jeden – Ganimedes – jest największym księżycem w naszym Układzie Słonecznym, bardzo szybko zniszczyłyby wszelkie duże pierścienie, które mogłyby się uformować. Wokół masywnych planet często powstają się sporych rozmiarów księżyce, co uniemożliwia im posiadanie ogromnych pierścieni – podkreśla badacz.

Okazuje się, że największa planeta Układu Słonecznego posiada mniejsze pierścienie, podobnie jak Neptun i Uran. Są one jednak trudne do zauważenia przy pomocy tradycyjnych teleskopów. Słabo widać je nawet na najnowszych fotografiach wykonanych przez Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba.

Nie mieliśmy potwierdzenia, że faktycznie istnieją, dopóki nie minęła ich sonda kosmiczna Voyager. Wcześniej zakładaliśmy, że tam są, ale nie mogliśmy ich zobaczyć – relacjonuje profesor Kane.
Trwa ładowanie wpisu:instagram

"Pierścienie są dla nas niczym ślady krwi na miejscu zbrodni"

Badacze podkreślają, że pierścienie formujące się wokół planet są bardzo interesującym zjawiskiem z naukowego punktu widzenia. Istnieją przypuszczenia, że pierścienie wokół Urana powstały w wyniku jego zderzenia z innym ciałem niebieskim.

Dla nas, astronomów, pierścienie są niczym ślady krwi na miejscu zbrodni. Pierścienie gigantycznych planet stanowią dowód na to, że musiało w tym miejscu dojść wcześniej do jakiejś katastrofy – podsumowuje profesor Kane.

Obejrzyj także: Jasny błysk na Jowiszu. Tajemniczy obiekt uderzył w planetę