Norbert Garbarek
Norbert Garbarek|

Odkryli to w kosmosie. Nigdy wcześniej nie widzieli czegoś takiego

Teleskop Jamesa Webba dokonał kolejnego odkrycia. Tym razem jego "oko" przyjrzało się planecie VHS 1256 b oddalonej od Ziemi o ok. 40 lat świetlnych. Wykryte na niej wahania warunków w atmosferze są ewenementem, jakiego dotąd nie obserwowaliśmy w kosmosie.

Odkryli to w kosmosie. Nigdy wcześniej nie widzieli czegoś takiego
Egzoplaneta VHS 1256 b - ilustracja poglądowa. (WEBB Space Telescope, CSA, ESA, Joseph Olmsted (STScl), NASA)

Pokonanie orbity zajmuje egzoplanecie VHS 1256 b 10 tys. lat, z kolei doba na jej powierzchni trwa 22 godziny. Naukowcy z Uniwersytetu w Arizonie poinformowali właśnie o wyjątkowym odkryciu, do którego przyczyniły się obserwacje z teleskopu Jamesa Webba. W publikacji, która pojawiła się w "The Astrophysical Journal Letters" naukowcy mówią o powodach, dla których VHS 1256 b jest "najbardziej zmiennym obiektem o masie planetarnej, jaki jest znany ludzkości".

Atmosfera tej planety ciągle się miesza

Naukowcy zwracają uwagę, że obserwowana egzoplaneta charakteryzuje się obecnością chmur krzemianowych. – Drobniejsze ziarna krzemianu w atmosferze mogą być wielkości dymu. Większe natomiast mogą przypominać gorące cząstki piasku – wyjaśnia współautorka badań Beth Biller.

Jednocześnie naukowcy informują, że w ciągu całej doby atmosfera na VHS 1256 b ulega ciągłemu mieszaniu poprzez wypychanie chłodniejszych mas przez te cieplejsze (gdzie temperatura osiąga ok. 830 st. C).