Norbert Garbarek
Norbert Garbarek|

Asteroida 2023 DZ2 zmierza w kierunku Ziemi. Niezapomniany spektakl na niebie

Asteroida 2023 DZ2 zbliży się do Ziemi na odległość ok. 170 tys. km, a więc dwa razy mniejszą, niż ta dzieląca naszą planetę od Księżyca. Można jej szukać na niebie w najbliższy piątek 24 marca późnym wieczorem. To będzie niezapomniane widowisko.

Asteroida 2023 DZ2 zmierza w kierunku Ziemi. Niezapomniany spektakl na niebie
Asteroida w kosmosie. (Adobe Stock, dottedyeti)

Za odkrycie asteroidy oznaczonej jako 2023 DZ2 odpowiadają naukowcy z Obserwatorium Roque de los Muchachos na wyspie La Palma (Hiszpania). Co o niej wiadomo i czy może stanowić zagrożenie dla Ziemi? Odpowiadamy.

Asteroida 2023 DZ2 będzie widoczna na niebie 24 marca

Badacze ustalili, że odkryta pod koniec lutego 2023 r. asteroida zmierzająca w kierunku Ziemi ma średnicę nawet 90 metrów.

Przeleci obok naszej planety z prędkością ponad 28 tys. km/h i znajdzie się bliżej niż Księżyc (połowa odległości Ziemia-Księżyc). NASA twierdzi, że takie wydarzenie odbywa się tylko raz na 10 lat.

Zobacz także: Czy warto kupić smartfon Vivo X90 Pro?

Obiekt 2023 DZ2 zbliży się do Ziemi na odległość dokładnie 175 029 km. Dla porównania, Księżyc jest oddalony od nas o 384 400 km. Asteroida będzie najbardziej widoczna w ten piątek 24 marca o godzinie 20:51 czasu polskiego.

Naukowcy zapowiadają jednak, że obserwacja bez dodatkowego sprzętu może być utrudniona. Warto zatem wyposażyć się w silnie skupiającą lornetkę lub niewielki teleskop.

Aby łatwiej rozpoznać poruszającą się asteroidę, portal EarthSky sugeruje skupić obserwację na obszarze gwiazd, które znajdują się na jej ścieżce. Kosmiczna skała 2023 DZ2 będzie wyróżniać się na ich tle powolnym ruchem.

Asteroida teoretycznie może uderzyć w Ziemię

Z uwagi na niewielką odległość asteroidy 2023 DZ2 od Ziemi, naukowcy traktują ją jako "potencjalnie niebezpieczną".

Choć szanse są niewielkie i prawdopodobieństwo zderzenia wynosi 1 na 38 mln, to EarthSky nie wyklucza zderzenia 2023 DZ2 z Ziemią. Miałoby ono nastąpić 27 marca 2026 r. Skutki takiego uderzenia zdaniem NASA stanowiłby głównie "lokalne uszkodzenia obszaru".

W ostatnim czasie NASA poinformowała o zagrożeniu ze strony 50-metrowej asteroidy 2023 DW, która potencjalnie miała znaleźć się na kursie kolizyjnym z Ziemią w 2046 r.

Szybko jednak ustalono, że niebezpieczeństwo – choć początkowo realne – w rzeczywistości jest pomijalne. Gdyby jednak miało ono nastąpić, przypominamy, że NASA dysponuje systemami obrony kosmicznej, które pozwalają zmienić kurs asteroidy. To ważne również w kontekście ewentualnego zagrożenia ze strony 2023 DZ2.