aktualizacja 

Lepiej wyrzuć, jeśli masz w domu. To pełzająca śmierć w płynie

21

Dodawanie cukru jest powszechne w wielu produktach. Znajduje się on nie tylko w popularnie uważanych za niezdrowe napojach, ale także w sokach owocowych, smakowych wodach oraz izotonikach. Oprócz dużej ilości cukru, te napoje często zawierają inne, bardzo szkodliwe dla zdrowia składniki. Dlatego eksperci od żywienia często określają je mianem "śmierci w płynie".

Lepiej wyrzuć, jeśli masz w domu. To pełzająca śmierć w płynie
Spożywanie słodzonych napojów zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci (Getty Images, Grace Cary)

Od wielu lat badacze alarmują, że spożywanie słodzonych, barwnych napojów jest niezwykle groźne dla naszego zdrowia. Ustalenia badań jasno wykazują, że ich picie prowadzi do rozwoju takich chorób, jak cukrzyca, osteoporoza, otyłość, choroby dziąseł, próchnica, a nawet nowotwory. Zwiększają one również ryzyko udaru czy chorób serca. Słodzone napoje mogą więc stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i życia. Co więcej, ich spożywanie może zdecydowanie skrócić nasze życie.

Zabójcze dawki cukru znajdziemy w każdym takim napoju

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Płatki śniadaniowe dla dzieci. Eksperci je sprawdzili i alarmują ws. ich składu

Naukowcy z Harvard T.H. Chan School of Public Health potwierdzili, że długotrwałe spożywanie napojów słodzonych może zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci aż o 21 proc. To więc w wielu przypadkach jeden z głównych powodów zgonu w stosunkowo młodym wieku.

Rzeczywistość jest taka, że słodzone napoje to wszystkie produkty, do których dodawany jest cukier, często ukryty pod różnymi nazwami. Wśród szkodliwych produktów słodzących rozróżniamy wiele różnorodnych substancji. Należą do nich m.in.: cukier brązowy, słodzik kukurydziany, syrop kukurydziany, fruktoza, glukoza, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop wysokofruktozowy, syrop klonowy, dekstroza krystaliczna, miód, syrop słodowy, melasa oraz cukier biały.

Gdzie najczęściej możemy natknąć się na dodatek cukru w napojach? Przede wszystkim w gazowanych i niegazowanych napojach bezalkoholowych, sokach, napojach energetycznych, lemoniadach, słodzonych herbatkach, wodach smakowych oraz napojach mlecznych. Te napoje często zawierają ogromne ilości cukru, który szkodzi już w jamie ustnej. Każdy kontakt z nimi nie pozostaje bez wpływu na nasz organizm.

Niebezpieczne wyrzuty insuliny to spore zagrożenie

Jednym z największych problemów zdrowotnych związanych ze słodzonymi napojami są gwałtowne skoki poziomu insuliny i glukozy we krwi. Regularne spożywanie takich napojów to szybka droga do insulinooporności i zaburzeń hormonalnych. Stan przedcukrzycowy prowadzi dalej do nietolerancji węglowodanów, a w rezultacie do cukrzycy typu 2. Z kolei cukrzyca i otyłość zwiększają ryzyko rozwoju nowotworów, jak rak trzustki, jelita grubego, nerek, przełyku, krwi czy macicy. Eliminacja napojów słodzonych może więc znacząco zredukować ryzyko zachorowania na cukrzycę.

Słodzone napoje mają silnie uzależniający wpływ, co sprawia, że trudno się od nich odzwyczaić. W wielu przypadkach proces odstawiania takich napojów trwa latami. Im więcej cukru spożywamy, tym trudniej z dnia na dzień przerwać ten szkodliwy nawyk. Dlatego warto zacząć od małych kroków – stopniowo zmniejszać spożycie i świadomie kontrolować ilość konsumowanych słodzonych napojów.

Wiele osób próbuje ograniczać spożywanie słodzonych napojów, stosując coraz bardziej popularne odpowiedniki z "Zero" w nazwie. To jednak niezbyt trafiony półśrodek. Choć nie posiadają one cukru i kalorii, to są one słodzone z użyciem sztucznych słodzików. Nie brak także różnorodnych konserwantów, a tego typu napoje nie dostarczają żadnych składników odżywczych.

Autor: ACG
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić