Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
aktualizacja 

Upał męczy cię w pracy? Przepisy BHP mówią o tym wprost

10

Żar leje się z nieba, a ty nie masz sił by wydajnie pracować? Okazuje się, że regulują to przepisy BHP. W jak wysokich temperaturach możemy odmówić wykonywania służbowych zadań i jakie obowiązki w tej kwestii leżą po stronie pracodawcy?

Upał męczy cię w pracy? Przepisy BHP mówią o tym wprost
Praca na budowie w upalne dni? Regulują to przepisy BHP (Pexels)

Wydajność pracowników w upalne dni spada nawet o 20 procent. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez amerykańską firmę Captivate Network.

Okazuje się jednak, że maksymalnej wysokości temperatury, w jakiej nie da się bezpiecznie pracować nie określa Kodeks Pracy. Odpowiednie zapisy w tej kwestii na szczęście regulują przepisy BHP.

Aż 45 procent badanych pracowników przyznało, że ich wydajność i koncentracja spada w letnich miesiącach. Co za tym idzie - znacząco wydłuża się liczba nieobecności w zespole oraz wzrasta czas realizacji projektów, nawet o 13 procent.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Upał w pracy. Co musi zapewnić pracodawca? Sprawdź, czego możesz wymagać

A co gdy kreska termometru niepokojące idzie w górę, a nam brakuje sił na kolejne zadanie? Okazuje się, że przepisy BHP mówią wprost przy jakich temperaturach bez konsekwencji zwolnienia możemy odmówić pracy.

Zależy to od rodzaju wykonywanej przez nas pracy. Jeżeli pracujemy w biurze, graniczną temperaturą w jakiej możemy bezpiecznie wykonywać powierzone przez pracodawcę zadania jest 30 stopni Celsjusza.

W wypadku osób pracujących fizycznie, na przykład na hali, limit ten wynosi 28 stopni, a w warunkach szczególnych 26. Podczas pracy na zewnątrz, po stronie pracodawcy leży obowiązek zapewnienia ludziom zacienionych miejsc, w których będą mogli spędzać przerwy.

Dodatkowo, gdy temperatury przekroczą 25 stopni Celsjusza, pracodawca ma obowiązek zorganizowania swoim pracownikom dostępu do wody pitnej i innych napojów uzupełniających braki soli mineralnych w organizmie. Muszą one znajdować się maksymalnie 75 metrów od stanowiska pracy.

Autor: BBI
Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Które z określeń najlepiej opisują artykuł:
Wybrane dla Ciebie
Wymieszaj trzy składniki i wetrzyj w plamy na materacu. Znikną raz-dwa
Jest decyzja ws. "tykającej bomby". Chodzi o rosyjski statek w Gdyni
Kiedy szukać bursztynów? "Jakoś nigdy znaleźć nie mogę"
W olsztyńskim ratuszu powstało studio nagrań. Inwestycja budzi kontrowersje
Rygorystyczne kontrole na granicy z Niemcami. Mają ochronić przed chorobą
Ten błąd może cię wiele kosztować. Telewizor może być do wyrzucenia
Był najlepszym lewym obrońcą świata. Marcelo powiedział "pas"
Alarm w Toruniu. Z budynku szkoły ewakuowano 200 osób
Finlandia ostrzega przed Rosją. Wskazują, do czego może się posunąć
Metaliczne ciało obce w odżywce białkowej. Ostrzeżenie GIS
Kolizja samolotów na lotnisku w Seattle. Było ponad 140 pasażerów.
Ukraina gotowa przekazać jeńców z Korei Północnej. Nie trafią do ojczyzny
Przejdź na
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić