18-cylindrowy silnik Mercedesa mógł być przełomowy. Niestety nie doczekał się produkcji

Dziś jednym z silników o największej liczbie cylindrów jest ten, który napędza Bugatti Chirona. 16-cylindrowy, 8-litrowy olbrzym imponuje niemal każdemu. A co jeśliby dodać 2 cylindry i wsadzić jednostkę o tej samej pojemności do flagowego Mercedesa Klasy S? Choć wydaje się to surrealistyczne, grupa inżynierów ze Stuttgartu pod koniec lat 80. dążyła do tego.

Mercedes-Benz Typ 500 SEL
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Filip Buliński

Debiut trzeciej generacji Klasy S (W140) był zaplanowany na 1991 rok, a prace nad nowym modelem pochłonęły aż 1 mln dolarów. Pod maskę topowej wersji miała trafić 6-litrowa jednostka V12 o mocy 408 KM, jednak gdy Mercedes usłyszał o wyczynie BMW, który stworzył prototyp flagowej limuzyny – Serii 7 – napędzany silnikiem V16, poczuł ukłucie zazdrości.

Grupka inżynierów rozpoczęła więc prace nad nową, niespotkaną dotąd w seryjnie produkowanym aucie, jednostką. Żeby 18-cylindrowy silnik zmieścił się pod maską Klasy S, postanowiono umieścić po 6 cylindrów w trzech rzędach, zamiast po 9 w dwóch. Dzięki temu inżynierowie mogli zastosować części z istniejącego już silnika 2.6.

Ostatecznie silnik miał mieć pojemność 8 litrów i występować w dwóch wersjach – 490 KM i 750 Nm, oraz aż 680 KM i 800 Nm. Słabsza przewidziana była do Klasy S (prawdopodobnie pod nazwą 800 SEL), zaś mocniejsza miała trafić do nowego supersamochodu mercedesa. Prace były na tyle zaawansowane, że silnik otrzymał swoje wewnętrzne oznaczenie M216.

Mimo że pomysł spodobał się zarządowi, projekt ostatecznie odrzucono. Powód był prozaiczny – wcześniej wspomniane 6-litrowe V12, które było już w ostatniej fazie testów i badań, spełniało niemal wszystkie stawiane oczekiwania – silnik zachwycał kulturą pracy, zapewniał doskonałe osiągi oraz był wystarczająco prestiżowy. Obawiano się także, że zarówno cena jak i zużycie paliwa skutecznie zniechęcą potencjalną klientelę. Gdyby jednak pomysł doczekał się realizacji, bez wątpienia mielibyśmy do czynienia z jednym z najbardziej spektakularnych silników w historii motoryzacji.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Wybrane dla Ciebie
Żołnierz chciał się poddać. Rosjanie zaczęli egzekucję
Żołnierz chciał się poddać. Rosjanie zaczęli egzekucję
Tragiczny wybuch pieca w Częstochowie. Nie żyje starsza kobieta
Tragiczny wybuch pieca w Częstochowie. Nie żyje starsza kobieta
Plaster na dłoni Trumpa. Jego rzeczniczka zabrała głos
Plaster na dłoni Trumpa. Jego rzeczniczka zabrała głos
Kupił czekoladę na jarmarku. Aż się zagotował, gdy ją otworzył
Kupił czekoladę na jarmarku. Aż się zagotował, gdy ją otworzył
Wygrała 120 mln euro. Większości już nie ma. Zaskakujące, co zrobiła
Wygrała 120 mln euro. Większości już nie ma. Zaskakujące, co zrobiła
Jechał rowerem. I nagle coś takiego. "Kaptur, słuchawki"
Jechał rowerem. I nagle coś takiego. "Kaptur, słuchawki"
Zacznie się 8 grudnia. Niż w drodze do Polski
Zacznie się 8 grudnia. Niż w drodze do Polski
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Wielka ewakuacja w Wielkiej Brytanii. Zatrzymano dwóch Polaków
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Amerykanie mają dość. Sondaż mówi wszystko
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało