Technologia lotnicza z biegiem lat poczyniła ogromny postęp. Przewożonych jest więcej pasażerów, prędkości są większe, a przewoźnicy bardziej dbają o bezpieczeństwo. No właśnie. Słowo „bezpieczeństwo” jest tu kluczowe.
Aby wyjaśnić, dlaczego okna w samolotach mają taki kształt, trzeba cofnąć się do 1953 roku. To właśnie wtedy w powietrzu rozpadły się dwie maszyny. W katastrofach zginęło 56 osób. Powodem były… rozszczelnione kwadratowe okna - przypomina "Independent".
To rogi stanowią słabe punkty. W przypadku tradycyjnych okien mamy ich cztery, co oznacza cztery potencjalnie miejsca, które mogą ugiąć się np. pod wpływem ciśnienia powietrza. Zaokrąglone okna sprawiają, że nacisk jest rozkładany na większą powierzchnię. To sprawia, że prawdopodobieństwo awarii jest znacznie mniejsze.
Wzrastające na ostrych rogach ciśnienie może rozbić szybę i spowodować awarię samolotu. Zaokrąglone okna zostały wykonane po to, by uniknać turbulencji w niższych warstwach atmosfery, w celu zmniejszenia oporu powietrza, a co za tym idzie - zmniejszenia zużycia paliwa - dodaje "Business Insider".
Cylindryczny kształt kabiny samolotu pomaga w równoważeniu ciśnień między wnętrzem maszyny, a powietrzem na zewnątrz. Zaokrąglone okna potęgują ten pozytywny efekt. Takie rozwiązanie stosuje się nie tylko w samolotach, ale i w statkach kosmicznych.
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.