Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
Wróć na
Dagmara Smykla
|
aktualizacja

Los Angeles: samolot boeing 777 w ostatniej chwili uniknął zderzenia z Mount Wilson

121
Podziel się:

Samolot o włos ominął górę zaraz po starcie z lotniska w Los Angeles. Raport śledczych ujawnia, że za niebezpieczny incydent maszyny boeing 777 w okolicy Mount Wilson odpowiada absurdalna pomyłka kontrolera lotu.

Los Angeles: samolot boeing 777 w ostatniej chwili uniknął zderzenia z Mount Wilson
(PAP, David Chang)

Z powodu złych warunków pogodowych samoloty latały inaczej niż zwykle. Burza uniemożliwiała kierowanie samolotów od razu na trasę nad Pacyfikiem, do czego zdążyli się już przyzwyczaić pracownicy lotniska. Roztargnienie kontrolera wywołane tą zmianą niemal skończyło się tragedią.

W ciągu niecałej minuty usłyszeli dwie różne instrukcje. Piloci boeinga 777 należącego do Eva Air wystartowali z Los Angeles do Tajpej, stolicy Tajwanu. Tuż po starcie usłyszeli, że mają "skręcić w lewo o 180 stopni". Jednak kiedy zaczęli manewr, kontroler nagle zmienił instrukcje - informuje "The Independent".

Co robisz? Skręć na południe, teraz na południe, przestań się wznosić - krzyknął przestraszony kontroler.

Zobacz także: Zobacz też: Dym pod siedzeniami. Nagranie pasażera w wnętrza samolotu

Samolot prawie zderzył się z wierzchołkiem pobliskiej góry. Zaalarmowani przez kontrolera piloci zdołali ominąć Mount Wilson, przelatując zaledwie 487 metrów obok szczytu. Po wylądowaniu na Tajwanie piloci zgłosili, że otrzymali sprzeczne instrukcje od kontrolera.

Winowajca pomylił kierunki. Śledztwo amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu wykazało, że kontroler mówiąc "lewo", tak naprawdę miał na myśli "prawo". Jego przejęzyczenie mogło kosztować życie pasażerów i załogi samolotu. Raport nie podaje wskazówek dotyczących poprawy bezpieczeństwa na lotnisku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(121)
short rd
4 lata temu
Akurat w tym przypadku maglo być ok 300/h nie 900 ale to i tak duża prędkość która nie wybacza pomyłek .
Takie tam
4 lata temu
Kontrolerzy na wiezach juz od dawna maja zakaz uzywania slow lewo/prawo... to tak na marginesie
TOM
4 lata temu
nie wiem czy ten hehehe zrozumiał?!
cynnik
4 lata temu
miało być "w drugie lewo"
737
4 lata temu
Widzialność, nie widoczność. I faktycznie, jest mała, a w lotach IFR nie gra roli, bo steruje się wg wskazań przyrządów, nie widoku za oknem.
czyli cała an...
4 lata temu
Raport nie podaje wskazówek dotyczących poprawy bezpieczeństwa na lotnisku. To tak jak namierzyć mafię pedofilską w przedszkolu i nie mieć wniosków.
Jak dostał ko...
4 lata temu
zeby skręcic o 180 stopni, to znaczy że miał lecieć dokładnie w przeciwnym kierunku. Czyli obojętnie czy zakręcał w lewo czy w prawo - chyba że ta góra była tuż przy miejscu gdzie wykonywał manewr.
patrowicz
4 lata temu
patrowicz mariusz
Mamoń
4 lata temu
Podobna przygoda: Jadę z żoną przez miasto i ona robi za nawigację, w pewnym momencie zaordynowała: Skręć w lewo. Ja zabieram się do skrętu a ona krzyczy: nie w TO lewo :) Też o włos od tragedii :)
Tak
4 lata temu
A miało być 180 w prawo a on 180 w lewo. Inny mówił że 180 w górę a następny mówi chodź do szkoły w której nauczyciele dostają wypłatę a nie świnie 500+
prawy
4 lata temu
jak baba mówi na odwrót
wedrfg
4 lata temu
może brał lekarstwa jakies
Autmex
4 lata temu
To w Los Angeles kontrolerami lotu są kobiety?!!! Strach tam lecieć!!! Jak kobiecie za kierownicą powie się skręć w lewo, to po chwili trzeba podać komendę: "W to drugie lewo miałem na myśli"!!!
Silverado
4 lata temu
za duzo sie marakuzi najaral
...
Następna strona
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić