o2-logo
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • Quizy
Wróć na
Łukasz Dynowski
|

Piloci boeinga zastosowali się do wskazówek producenta. Nie pomogło

133
Podziel się

Piloci boeinga 737 Max, który rozbił się w Etiopii, zastosowali się do wskazówek producenta, ale mimo to nie zdołali odzyskać kontroli nad maszyną. W katastrofie zginęło 157 osób.

W katastrofie samolotu Ethiopian Airlines życie straciło 157 osób
W katastrofie samolotu Ethiopian Airlines życie straciło 157 osób (East News, MICHAEL TEWELDE/AFP)
bDgwubIR

Była to druga katastrofa tego modelu boeinga w ciągu 5 miesięcy. W październiku w Indonezji runął samolot linii Lion Air, na którego pokładzie przebywało 189 osób. Wszyscy zginęli. Boeing wydał po tej tragedii biuletyn przypominający operatorom o tym, co trzeba zrobić w sytuacji awarii systemu MCAS. Zaprojektowano go z myślą o zapobieganiu utracie siły nośnej.

Piloci samolotu Ethiopian Airlines zastosowali się do tych wytycznych. Kiedy nie przynosiło to skutku, z powrotem włączyli MCAS i próbowali znaleźć inne sposoby na odzyskanie kontroli nad samolotem – wynika ze wstępnego dochodzenia, o którym pisze Wall Street Journal. Oficjalne wyniki pierwszej fazy śledztwa zostaną zaprezentowane prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu.

System MCAS miał się w sposób znaczący przyczynić do obu katastrof boeinga. Po tragedii w Etiopii samoloty boeinga 737 Max zostały uziemione na całym świecie. W ubiegłym tygodniu producent zaprosił pilotów i dziennikarzy na prezentację proponowanych zmian w MCAS. System miałby już np. nie korygować automatycznie lotu w sytuacji, w której piloci próbują odzyskać kontrolę nad samolotem.

bDgwubIT

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Zobacz też: Katastrofa samolotu w Etiopii

bDgwubJu
KOMENTARZE
(133)
Marek
2 lata temu
Tak się kończy prywatyzacja systemu kontroli i nadzoru. Boeing sam siebie certyfikował i mamy teraz skutki.
Inżynier
2 lata temu
Naiwna wiara w skomplikowaną awionikę, gdy w ułamku sekundy trzeba zmienić tor lotu, albo zwiększyć moc silników i pilot w tym ułamku sekundy to zrobi, ale powolny algorytm komputera uniemożliwi mu to.
marek56.b
2 lata temu
W tych samolotach jeszcze nie było SI a tylko automat czy program w kompie który sprzeciwił się pilotom. Naukowcy to jednak dzieci i to jeszcze w pampersach.
bDgwubJv
Po2
2 lata temu
Pilot zawsze powinien mieć kontrolę nad samolotem i móc wyłączyć niesprawne urządzenie. Inaczej będzie tego więcej, przez jakieś głupie systemy ludzie tracą życie.
wit
2 lata temu
Wygląda na to, że Boeing 737 Max to latająca trumna.
Najnowsze komentarze (133)
alex45
2 lata temu
Komputer w sytuacjach trudnych, na ktore nie zostal zaprogramowany ma jedno wyjscie, wylaczyc sie albo dzialac tak jak zostal do tego zaprogramowany czyli tragicznie w skutkach jako ze okolicznosci zdarzenia wymagaly akurat innego dzialania. Latanie samolotami to bardzo niebezpieczna rzecz a ich pilotowanie w szczegolnosci nowych modlei ktore nie sie jeszcze do konca przewidywalne mimo ze nowe to jest jak kontrolowane samobojstwo. Naiwni mysla ze to jest bezpieczniejsze od jazdy samochodem, takie sa ponoc fakty ale glupi nie wiedza ze fakty podlegaja interpretacji...
Pilot B737-80...
2 lata temu
Nie system jest winien a brak szkolenia w SIM ... Oni się szkolili w samolocie a nie w SIM a to znaczy, że nie uzyskali prawa aby zasiąść za sterami tej maszyny ! Tylko jakoś dziwnie bo setki innych jednostek w tym moja latały i nie spadły tylko wylądowały !
cóż
2 lata temu
To są skutki braku ZEWNĘTRZNEJ, niezależnej kontroli
Jan
2 lata temu
Firma powinna miliardy dolarów zaplacic odszkodowan
Jar
2 lata temu
cytat z artykułu: " W katastrofie zginęło 157 osób." a poniżej : "na którego pokładzie przebywało 189 osób. Wszyscy zginęli" to w końcu ilu ?? Oj rzetelność autora marna.
latawiec
2 lata temu
Po co piloci są skoro system nie pozwala im na kontrole samolotu???????????
accent97
2 lata temu
Taniej zaprogramować "system" niż wyszkolić pilotów?
Pytacz
2 lata temu
Ciekawy jestem, czy osobniki zza Oceanu, mający zamiast oczu $ w ich miejsce zapłacą odszkodowanie.
bDgwubJn
bikl
2 lata temu
Gdyby natura chciała by człowiek latał, to dałaby mu skrzydła, ale nie dała, więc zbiera haracz za nieposłuszeństwo!
gość
2 lata temu
Do tego prowadzą bezmyślne zasady wprowadzanej komputeryzacji, błędy i tragedie ludzi.
misiek
2 lata temu
piloci potrafią latać tylko po prostu za dużo tej elektroniki która sama wie niby lepiej od pilota jak lecieć. Polecam oglądnąć program na YT. TURBULENCJA , tam polski pilot objaśnia całą prace pilota samolotu pasażerskiego i jego wszystkie systemy.
Tadeusz
2 lata temu
No tak,amerykanskie badziewie zbiera zniwo a co Tramp na to "ameryka first" wiec niech sobie lataja amerykanie swoim badziewiem a ja wole Air busy.
Superhirou
2 lata temu
Dziwi mnie ze nie istnieje cos takiego jak przelaczenie na calkowicie manualny ststem sterowania. Zdolny pilot napewno by sobie poradzil.
Vvv
2 lata temu
Oro Boeing ery Trumpa. To wina jego zalosnej chciwej na kase pro korporacyjnej administracji, ktora przyklepala wszystko bez wzgledu na konsekwencje. Tak tak TO JEGO LUDZIE, PRZEZ NIEGO WYBRANI. Jeszcze z tamtad nikt nie siedzi ale pewnie juz niedlugo bedzie.
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić