Kanał Sueski. Odszkodowanie zapłaci polski ubezpieczyciel

663

Na pokładzie statku Ever Given, który w marcu zablokował Kanał Sueski były ładunki należące do polskich importerów. Teraz polska firma Ergo Hestia, która ubezpieczała towary, zapłaci producentom odszkodowanie.

Kanał Sueski. Odszkodowanie zapłaci polski ubezpieczyciel
Ergo Hestia zapłaci odszkodowanie polskim importerom (YouTube)

Statek Ever Given jest obecnie skonfiskowany z powodu sporu o odszkodowanie. Na jego pokładzie znajdują się kontenery należące do polskich producentów i ubezpieczone w polskiej firmie Ergo Hestia. Teraz ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie z tytułu poniesionych przez producentów strat.

Łączne koszty, jakie ponieśli właściciele ładunków na kontenerowcu Ever Given szacowane są na miliard dolarów. Wartość ubezpieczonego przez Ergo Hestię majątku stanowi ponad 700 tysięcy złotych. Na razie nie wiadomo dokładnie, ile sopocka spółka zapłaci poszkodowanym firmom. Będzie to procent od wartości ładunku ubezpieczonego.

Ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien wypłacić poszkodowanym firmom zadośćuczynienie, jest złożonym procesem. Właściciele ładunków muszą przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. Później eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której Ergo Hestia wystawia gwarancje finansowe. One pozwolą firmom odebrać swoje towary z portu.

Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii

To nie pierwsza tego typu sytuacja w przewozach morskich, w których Ergo Hestia płaci klientom odszkodowanie. W 2008 roku kontenerowiec Sabrina w Kanadzie osiadł na mieliźnie. Służby musieli przenieść kontenery na inny statek, co spowodowało straty w wysokości 3 mln dolarów. Ergo Hestia wówczas wypłaciła 900 dolarów zadośćuczynienia.

23 marca statek Ever Given wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym w całości zablokował jakikolwiek ruch przez szlak wodny - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach kontenerowiec udało się zdjąć z mielizny i został zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.

Autor: BA
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić