aktualizacja 

Rewolucja w przepisach od 7.04. Pracownicy i pracodawcy na to czekali

36

Znowelizowane przepisy o pracy zdalnej, w miejsce dotychczas obowiązującej pracodawców i pracowników ustawy kowidowej zaczną obowiązywać już od najbliższego piątku, 7 kwietnia. Co się zmieni i na co musimy uważać chcąc nadal pracować z domu?

Rewolucja w przepisach od 7.04. Pracownicy i pracodawcy na to czekali
Kontrola pracy zdalnej (pexels)

Obecne przepisy umożliwiające pracownikom możliwość pracy zdalnej, to wynik ustawy kowidowej ustanowionej na potrzeby pandemii. Jednak zarówno pracownicy jak i pracodawcy dostrzegli w tym tymczasowym rozwiązaniu nowe możliwości i wielu z nich ten stan chciałoby utrzymać na stałe.

To możliwe, bo Kodeks Pracy właśnie wzbogacił się o nowe zapisy. Świeżo ustanowione prawo regulujące zasady pracy zdalnej i hybrydowej zacznie obowiązywać już za chwilę. Co się zmieni?

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami prace zdalną można całkowicie lub w systemie hybrydowym wykonywać w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą lub w domu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pracownik pod wpływem alkoholu w czasie pracy zdalnej. "W razie wypadku to wyłącza odpowiedzialność pracodawcy"

Wystarczy, że możliwe będzie korzystanie ze środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Ale to nie wszystko. Zgodnie z nowymi zasadami, pracodawca musi zapewnić nam narzędzia do pracy, poniesie też koszty ich eksploatacji.

O tym jak rozliczać eksploatację urządzeń technicznych czy koszty zużycia energii elektrycznej w miejscu wykonywania pracy, strony ustalą wspólnie. Ryczałt lub ekwiwalent musi uwzględniać jednak obowiązujące na rynku ceny czy koszt materiałów.

Jednak najistotniejsze zmiany dotyczą kontroli pracownika wykonującego pracę poza biurem. Okazuje się, że zgodnie z nowymi przepisami, pracodawca może skontrolować go w miejscu zamieszkania. W tym celu musi spełnić ważny warunek.

Taka kontrola będzie przeprowadzana w porozumieniu z pracownikiem i w godzinach jego pracy. Nie będzie więc mogła odbyć się, jeśli nie wyrazi on na nią zgody - wyjaśnia Piotr Juszczyk, główny doradca podatkowy w firmie InFakt cytowany przez Gazetę Pomorską.

Ekspert dodaje, że w takim wypadku przestrzeganie zasad BHP może być sprawdzone np. przez udostępnienie pracodawcy materiałów i narzędzi pracy. Jeżeli jednak kontrola dojdzie do skutku, to nie może ona naruszać prywatności pracownika ani innych domowników.

Pracodawca nie będzie mógł utrudniać normalnego korzystania z domowych pomieszczeń - zastrzega w wywiadzie ekspert.
Autor: BBI
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić