Wojna cenowa Biedronki z Lidlem. "Wielu z nich dostaje ultimatum"

5

Ministerstwo Rolnictwa raz jeszcze dąży do rewizji dominacji w łańcuchu dostaw żywności, mając na celu przesunięcie korzyści ze sklepów na rzecz producentów – podał "Dziennik Gazeta Prawna". Takie działania mają zmniejszyć dysproporcje między producentami a handlem detalicznym.​

Wojna cenowa Biedronki z Lidlem. "Wielu z nich dostaje ultimatum"
Michał Kołodziejczak o wojnie cenowej marketów. (AKPA, Getty Images)

Wiceminister rolnictwa, Michał Kołodziejczak, zasugerował w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną", że resort chce dogłębnie przeanalizować proces dystrybucji żywności, widząc w nim obecnie niekorzystne ułożenie dla producentów. Zapowiedział powstanie specjalnej grupy.

Będę chciał powołać grupę międzyresortową, z udziałem przedstawicieli ministerstw finansów, rozwoju i technologii oraz rolnictwa, żeby dokładnie przyjrzeć się sytuacji. Mamy informacje od dostawców, że niektóre sieci handlowe, liderzy rynku, wykorzystują swoją dominującą pozycję – cytuje słowa wiceministra Kołodziejczaka "DGP" .​

Problemem, który chce poruszyć ministerstwo, jest tzw. wojna cenowa toczona między największymi graczami na rynku — Lidlem i Biedronką. Konkurencja ta znacząco wpływa na rynek, tworząc niekorzystne warunki cenowe dla dostawców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kaczyński otoczony na miesięcznicy. Były przepychanki. Aktywista uderzony pięścią
Ich rywalizacja obejmuje nie tylko codzienne artykuły spożywcze, lecz także produkty promocyjne, sezonowe i markowe. Obie sieci – z racji skali działalności i dominującej pozycji na rynku — mogą sobie pozwolić na częste kampanie promocyjne i oferowanie znacznych obniżek cen, co jednak prowadzi do większej presji cenowej na rynku — wyjaśnia "DGP".​

Kołodziejczak mówi o niezdrowej konkurencji

Wiceminister Kołodziejczak podkreślił, że mamy do czynienia z niezdrową konkurencją, ponieważ dostawcy mają ograniczone możliwości i są zmuszani do przestrzegania ultimatum, które ograniczają ich wolność w dostarczaniu produktów do konkurencji.

Wojna cenowa odbywa się kosztem dostawców. Wielu z nich dostaje ultimatum, że nie może dostarczać swoich produktów do konkurencji, bo inaczej dotychczasowa współpraca zostanie zakończona. Dostawcy stoją pod ścianą i to nie są warunki normalnej konkurencji rynkowej – dodał polityk.

Jak wskazuje Polska Agencja Prasowa, inicjatywa ministerstwa i działania zmierzające do sprawiedliwszego podziału korzyści w łańcuchu dostaw żywności mogą zapowiadać ważne zmiany na rynku, które będą miały wpływ zarówno na producentów, jak i detalistów.

Autor: AWWA
Źródło:PAP
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić