Zagraniczne marki wspierają osoby LGBT. Polskie? "Boją się"

Wielkie, światowe marki bez żadnych obaw wspierają społeczność LGBT. A jak to wygląda w Polsce? "U nas nawet tęczowe logo jest uznawane za prowokację" - mówi specjalista ds. marketingu.

Światowe marki wspierają osoby LGBT. W Polsce panuje strach
Źródło zdjęć: © PAP
Paweł Orlikowski

Levi's, Coca-Cola, Apple, Google, Netflix, Zalando - lista międzynarodowych marek, które nie kryją wsparcia dla osób LGBT, jest bardzo długa. W Polsce podobne firmy można policzyć na palcach jednej ręki.

Czytaj też: Skandal na aukcji w Janowie. Wszystko na oczach VIP-ów

Podczas sponsorowanego przez Grupę Żywiec koncertu "Męskie Granie" artyści w pewnym momencie rozwiesili tęczowe flagi - gest miał symbolizować poparcie dla społeczności LGBT. Szybko pojawiły się apele prawicowych środowisk, by bojkotować produkty firmy.

Zapowiedzi "bojkotu konsumenckiego" skierowano też w stronę serwisu Zalando. Firma wraz z Kampanią Przeciw Homofobii ruszyła z reklamami, które mają wspierać środowiska LGBT.

Obejrzyj: Tik Tok będzie zakazany? "Ameryka prowadzi grę. Jesteśmy za wolnością"

Z okazji Miesiąca Dumy, zwykle w czerwcu, zagraniczne firmy często zmieniają swoje logo w mediach społecznościowych na tęczowe. Inne promują w tym czasie swoje produkty w tęczowych barwach.

Tak zrobiła na przykład Ikea, która sprzedawała tęczowe torby na zakupy. Niektóre pokazują nieheteronormatywność w reklamach, jak np. Gillette, wypuszczając spot, którego bohaterem był transpłciowy nastolatek.

A co z polskimi markami? Z reguły szefowie marketingu dużych firm uznają popieranie LGBT za mocno ryzykowne.

Jesteśmy firmą tolerancyjną, otwartą. Pracuje u nas dużo osób z tego środowiska. Ale stwierdziliśmy, że na razie nie będziemy się angażować. Nasze społeczeństwo jest po prostu zbyt spolaryzowane. Jest zbyt dużo negatywnych emocji związanych z LGBT - słyszymy w biurze marketingu dużej polskiej firmy.

Czytaj także: Odkrycie na Mazurach. Dokonano go w Wilczym Szańcu

Polskie marki obawiają się, że mogą więcej stracić niż zyskać na takich kampaniach. Do tej pory nie przywiązywały tak dużej wagi do wartości i tym bardziej nie komunikowały ich na zewnątrz - powiedział money.pl Piotr Grządziel, ekspert od brandingu i partner zarządzający w firmie MagnaTalenta.

Bojkoty konsumenckie w Polsce nie działają, ale polskie marki i tak wolą nie ryzykować. "Prędko to się nie zmieni, skoro nawet tęczowe logo jest u nas uznawane za polityczną prowokację" - powiedział anonimowo doświadczony specjalista ds. marketingu.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Szedł obok placu zabaw. Nagle taki widok. "Prawdziwy hit sezonu"
Brutalny atak na właściciela kebabu w Głogowie. Sprawcy usłyszeli wyroki
Brutalny atak na właściciela kebabu w Głogowie. Sprawcy usłyszeli wyroki
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Premier Indii mówił o pokoju. Spójrzcie na twarz Putina
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Pojawił się w centrum Wrocławia. Kierowcy musieli omijać go łukiem
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
Portugalia zaostrza przepisy deportacyjne dla nielegalnych imigrantów
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
8 miliardów funtów na wsparcie Ukrainy? Brytyjczycy mają plan
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Miał już dość. Ujęcie sprzed Lidla. Wywiesił karteczkę
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Wyż z Rosji nadal nad Polską. Należy spodziewać się opadów
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Zaginęła 15-latka z Konstantynowa Łódzkiego. Jest nowy trop
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Granica z Białorusią. Przedłużono strefę buforową
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Mikołaje okładali się przy owocach. Sceny w sklepie w Baku
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł
Od ofiary do oszustki. Emerytka zamieszana w przekręt na 1,4 mln zł