Ostro ocenił polską szkołę. "Nudna i toksyczna"

12

Podczas rozmowy z Radiem ZET profesor Bogusław Śliwerski przedstawił swoje stanowisko na temat polskiego szkolnictwa. Odniósł się choćby do listy lektur, z którymi muszą mierzyć się uczniowie.

Ostro ocenił polską szkołę. "Nudna i toksyczna"
Ekspert o problemach polskiej szkoły (Pixabay)

Radio ZET rozmawiało z prof. Bogusławem Śliwerskim na temat polskiego szkolnictwa. Kierownik Katedry Teorii Wychowania Uniwersytetu Łódzkiego, były przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, współautor książki "Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego" jasno dał do zrozumienia, co uważa na temat obowiązujących zasad.

Śliwerski zmierzył się choćby z pytaniem o listę lektur. "Rzeczywiście tak oderwana od rzeczywistości, czy po prostu nie potrafimy jej omawiać w taki sposób, by odnaleźć w niej coś uniwersalnego, ponadczasowego?" - dociekała dziennikarka Radia ZET.

Młodzież ma opanowaną zdolność do studiowania skryptów, bryków, streszczeń, opracowań. Jest ich mnóstwo. Poloniści w sieci publikują świetne analizy - stwierdził profesor.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Joanna Koroniewska mówi o córkach i ich przyszłości. Zawarła z nimi pewien pakt

Dziennikarka w reakcji oceniła, że mamy do czynienia z "pozorowaniem" i "odpuszczaniem". - Tak. Młody człowiek nie czytając lektury, może zdać na piątkę sprawdzian, nawet maturę. Wystarczy, że wyuczy się kluczowych haseł i schematu. Więc po co czytać? - zapytał wymownie.

Czytają co innego, co ich fascynuje. Uczniowie mają więc prawo czuć się rozgoryczeni, rozczarowani, znudzeni. Generalnie szkoła jest nudna, stresogenna, toksyczna. I schematyczna - dodał.

Ekspert nie ma złudzeń. "W szkole nie chodzi o szkołę"

Uczniowie dostrzegają jednak pozytywy szkoły. Chodzi o to, że gwarantuje ona nowe przyjaźnie.

To nie jest tylko siła polskiej szkoły. Fundacje, stowarzyszenia, które prowadzą badania dotyczące przemocy, agresji, na początku zawsze zwracają uwagę na to, jak silna jest potrzeba przynależności, akceptacji społecznej. W wieku nastoletnim ludzie zaczynają kreować swoją odrębność, poczucie własnej wartości. Jeśli szkoła niszczy to poczucie w systemie lekcyjnym, to oni muszą znaleźć to w grupie rówieśniczej. W szkole nie chodzi o szkołę - odparł ekspert.

A o co zatem - jego zdaniem - chodzi w szkole? - O odkrywanie własnego człowieczeństwa, budowanie własnej wartości, o bycie z innymi, o aktywność. Każda szkoła powinna przygotować do uczenia się przez całe życie - podsumow

Autor: MDO
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić