Rekordowy tunel pod Bałtykiem. Ponad 7 mld euro
Pod Bałtykiem powstaje rekordowy tunel łączący Danię z Niemcami, który znacząco skróci czas podróży i wzmocni połączenia Skandynawii z resztą Europy - informuje BBC News.
Pod Bałtykiem trwa budowa rekordowego tunelu, który połączy Danię z Niemcami. Projekt o nazwie Fehmarnbelt będzie najdłuższym na świecie prefabrykowanym tunelem drogowym i kolejowym, mierzącym 18 km. Inwestycja ma na celu skrócenie czasu podróży oraz poprawę połączeń Skandynawii z Europą.
Tunel Fehmarnbelt to wyjątkowe osiągnięcie inżynieryjne. Segmenty tunelu będą umieszczane na dnie morskim i łączone jak klocki Lego. Główne miejsce budowy znajduje się na wyspie Lolland w Danii, gdzie powstaje fabryka produkująca elementy tunelu.
Czytaj także: Koniec bezpłatnych studiów w Polsce? Jasny głos z rządu
Koszt projektu wynosi ok. 7,4 mld euro, z czego 1,3 mld euro pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Po ukończeniu tunelu podróż między Rødbyhavn a Puttgarten zajmie 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem, zastępując 45-minutową przeprawę promową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chłopcy mieli zielone światło. Kobieta się nie zatrzymała
Tunel nie tylko skróci czas podróży, ale także zmniejszy emisję dwutlenku węgla. Nowa trasa kolejowa skróci czas podróży między Kopenhagą a Hamburgiem z pięciu do 2,5 godziny, oferując bardziej ekologiczne rozwiązanie dla transportu towarów i pasażerów.
Projekt napotkał opór ze strony operatorów promów i niemieckich grup ekologicznych, które obawiały się wpływu na środowisko. Jednak w 2020 r. niemiecki sąd federalny odrzucił te obawy, umożliwiając kontynuację budowy.
Przyszłość regionu
Po otwarciu tunelu w 2029 r. przewiduje się, że codziennie będzie z niego korzystać ponad 100 pociągów i 12 tys. samochodów. Inwestycja ma również przyczynić się do rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu Lolland.