Pod Bałtykiem trwa budowa rekordowego tunelu, który połączy Danię z Niemcami. Projekt o nazwie Fehmarnbelt będzie najdłuższym na świecie prefabrykowanym tunelem drogowym i kolejowym, mierzącym 18 km. Inwestycja ma na celu skrócenie czasu podróży oraz poprawę połączeń Skandynawii z Europą.
Tunel Fehmarnbelt to wyjątkowe osiągnięcie inżynieryjne. Segmenty tunelu będą umieszczane na dnie morskim i łączone jak klocki Lego. Główne miejsce budowy znajduje się na wyspie Lolland w Danii, gdzie powstaje fabryka produkująca elementy tunelu.
Czytaj także: Koniec bezpłatnych studiów w Polsce? Jasny głos z rządu
Koszt projektu wynosi ok. 7,4 mld euro, z czego 1,3 mld euro pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Po ukończeniu tunelu podróż między Rødbyhavn a Puttgarten zajmie 10 minut samochodem i 7 minut pociągiem, zastępując 45-minutową przeprawę promową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tunel nie tylko skróci czas podróży, ale także zmniejszy emisję dwutlenku węgla. Nowa trasa kolejowa skróci czas podróży między Kopenhagą a Hamburgiem z pięciu do 2,5 godziny, oferując bardziej ekologiczne rozwiązanie dla transportu towarów i pasażerów.
Projekt napotkał opór ze strony operatorów promów i niemieckich grup ekologicznych, które obawiały się wpływu na środowisko. Jednak w 2020 r. niemiecki sąd federalny odrzucił te obawy, umożliwiając kontynuację budowy.
Przyszłość regionu
Po otwarciu tunelu w 2029 r. przewiduje się, że codziennie będzie z niego korzystać ponad 100 pociągów i 12 tys. samochodów. Inwestycja ma również przyczynić się do rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu Lolland.