Strach się bać. W takim stanie latali trzy razy w tygodniu
Dwa samoloty An-26, które powstały jeszcze w ZSRR, obecnie obsługują loty pasażerskie na trasie Kostroma - Petersburg. Eksperci ustalili, że maszyny latały przez dziesięć lat z dużymi wgnieceniami uniemożliwiającymi bezpieczny lot, ale wydziały kontroli nie zwracały na to uwagi.
Jak podaje branżowy kanał na Telegramie "Awiatorszczina", który powołuje się na wewnętrzną dokumentację Rostransnadzoru (odpowiednik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej). Inspektorzy zauważyli uszkodzenia dopiero podczas niedawnej kontroli Przedsiębiorstwa Lotniczego w mieście Kostroma.
Czytaj także: Potężna eksplozja u Rosjan. Mają problem
Nagrał go i wysłał na policję. Teraz każdy zobaczy, co zrobił kierowca
Samoloty zostały wybudowane w ZSRR
Portal "The Insider" podaje, że łącznie we flocie Przedsiębiorstwa Lotniczego Kostroma są cztery samoloty tego modelu, na dwóch znaleziono podobne wgniecenia. Stare radzieckie maszyny obsługują loty między Kostromą a Petersburgiem trzy razy w tygodniu.
Jeden z samolotów ma 40 lat, z kolei drugi - 45. Wgniecenia znajdują się w nich w różnych miejscach - w jednym samolocie obok silnika, a w drugim - na czubku prawej połowy stabilizatora. Przewoźnik zapewnia, że samolot już został kupiony ze wgnieceniami w 2016 roku.
Czytaj także: "Latający Kreml" przerobiony. Niepokojące wieści z Rosji
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przez 10 lat latały ze wgnieceniami
Usterki odnotowano pod koniec maja 2010 i na początku listopada 2012 i od tego czasu nie zwracano na nich uwagi podczas przeglądów, które mają odbywać się przed każdym lotem.
Według dokumentacji operacyjnej dewelopera nie da się latać z takimi uszkodzeniami. Dopiero teraz Rostransnadzor wydał zakaz użycia maszyn do czasu naprawy uszkodzeń. Inspektorat dowiedział się również, że z 15 pilotów prawie połowa nie przeszła niezbędnego szkolenia, w tym szkolenia na symulatorze.
"Zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu"
Rostransnadzor zaczął sprawdzać Kostroma Aviation Enterprise po niedawnej katastrofie śmigłowca pogotowia lotniczego Mi-2 w Kostromie. Na pokładzie było pięć osób. Według wstępnych danych podczas incydentu zginęła jedna osoba – 67-letni pacjent ewakuowany helikopterem, a dwóch ratowników medycznych i dwóch pilotów zostało rannych.
Jak powiedział portalowi "The Insider" anonimowy ekspert lotniczy, operowanie samolotem z takim uszkodzeniem stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. - Może zostać zakłócony, powstanie nadmierny opór, a samolot będzie potrzebował więcej paliwa, co również zwiększy emisje do atmosfery - twierdzi ekspert.