Małgorzata Duży|

To może być rewolucja. Naukowcy mają pomysł, co zrobić z plastikiem

Być może w przyszłości waniliowe lody będą robione z... plastikowych butelek. Brytyjscy biotechnolodzy dokonali przełomowego odkrycia, które być może zrewolucjonizuje podejście do plastiku. To nasza #DziennaDawkaDobregoNewsa.

To może być rewolucja. Naukowcy mają pomysł, co zrobić z plastikiem
Naukowcy odkryli, jak poradzić sobie z nadprodukcją plastiku (Getty Images)

Naukowcy odkryli sposób, jak zamienić plastik uzyskany z butelek w posmak wanilii. Nowe badania wykorzystują genetycznie zmodyfikowane bakterie.

Organiczny związek chemiczny zwany waniliną, który zawiera w sobie zarówno posmak, jak i zapach wanilii, może być wytworzony w warunkach laboratoryjnych lub wyekstrahowany ze świeżych ziarenek wanilii. Według Guardiana obecnie 85% wanilinu uzyskuje się z paliw kopalnianych.

Wanilin można odnaleźć w wielu artykułach spożywczych, kosmetykach, środkach farmaceutycznych, artykułach sprzątających oraz produktach ziołowych. Jego zapotrzebowanie wzrasta lawinowo, na co wskazali autorzy badania.

W 2018 roku popyt na wanilin wynosił około 40 800 ton, a jego wzrost przewidziano na 65 500 ton do roku 2025. Zapotrzebowanie na wanilin znacznie przekracza zasoby naturalnych ziaren wanilii, na co wskazują wyniki badań opublikowane 10 czerwca w magazynie “Green Chemistry”. Z tego powodu naukowcy szukają nowych sposobów na produkcję wanilinu.

Z nowych badań wynika, że ów składnik można wytworzyć z plastikowych butelek. Jest to nie tylko ważny krok w walce z zanieczyszczeniem naszej planety plastikiem, ale i odpowiedź na lawinowe zapotrzebowanie na wanilin.

Poprzednie badania pokazały, jak rozłożyć plastikowe butelki wytworzone z politerftalanu etynelu w podjednostki białka, znane jako kwas tereftalowy. Nowe badania przeprowadzone przez szkocki Uniwersytet w Edynburgu doprowadziły do genetycznego przetworzenia bakterii E. coli w kwas tereftalowy, a następnie w wanilin. Wynika to z bardzo podobnej chemicznej budowy tych komponentów.

“Globalny kryzys powiązany z nadprodukcją plastiku jest obecnie jednym z ważniejszych problemów środowiskowych naszej planety” - napisali autorzy badania. Na świecie podczas jednej minuty sprzedaje się około milion plastikowych butelek, a tylko 14% z nich zostaje poddanych recyklingowi – donosi The Guardian.

Nasza praca ukazuje, że plastik nie musi być postrzegany jako problematyczny odpad. Zamiast tego, może wstać się nowym zasobem wytworzonym z węgla, z którego mogą powstawać produkty o wysokiej jakości - podkreślał Stephen Wallace, profesor biotechnologii na Uniwersytecie w Edynburgu.
Zobacz także: "Historia jest wstrząsająca". Andrzej Seweryn o nowym, polskim serialu Netfliksa