Zalegasz na kanapie? Sprawdź, czy nie przeszedłeś w "tryb goblina"

4

"Tryb goblina" został oxfordzkim słowem roku. Po raz pierwszy zadecydowali o tym internauci. Po pandemii wielu z nas przechodzi w taki tryb. Opisuje on osoby samolubne, leniwe i niechlujne.

Zalegasz na kanapie? Sprawdź, czy nie przeszedłeś w "tryb goblina"
Wiele osób po pandemii nie zmieniła swoich nawyków (Pexels, cottonbro studio)

Pandemiczny nawyk

Słowo "tryb goblina" w powszechnym użyciu istnieje już od 2009 roku. Jednak zyskało na znaczeniu dopiero z początkiem tego roku. Przyczynił się do tego Kanye West, który przyznawał, że rozstał się z aktorką Julią Fox po tym, jak przeszła ona w "tryb goblina". Osoby w tym trybie mają odrzucać oczekiwania społeczne i żyć w zaniedbany a zarazem hedonistyczny sposób, bez względu na to, co o tym myślą inni.

Może to wydawać się trochę niepoważne, ale naprawdę myślę, że "tryb goblina" odpowiada duchowi tego czasu – i z pewnością jest to wyrażenie 2022 - stwierdził Ben Zimmer z Komitetu Nowych Słów Amerykańskiego Towarzystwa Dialektycznego, którego cytował "The Washington Post".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Recesja jak reset. "Lekarstwo może okazać się gorsze niż choroba"

Wraz z nastaniem pandemii wiele osób zamknęło się w domach, chwyciło piloty do telewizorów i przestało o siebie przesadnie dbać. Wystarczyły wygodne domowe ubrania, nie trzeba było dbać o fryzurę czy makijaż. "Tryb goblina" ma być utrwaleniem tego wizerunku i odnosi się do osób, które - mimo, że pandemiczne obostrzenia mało gdzie na świecie są jeszcze restrykcyjne, nadal tkwią w takim trybie i nie chcą wrócić do "normalności", która ma polegać na zachowaniu norm społecznych zarówno w zakresie wyglądu, jak i zachowania.

Taka postawa musi być bliska wielu osobom, gdyż w oxfordzkim głosowaniu oddało na nią głos 93 proc. respondentów.

Oxfordzkie podium

To była pierwsza taka sytuacja, gdzie "Oxford University Press" oddało głos społeczeństwu, zamiast wybierać słowo roku w wąskim gronie językoznawców.

Mieliśmy nadzieję, że społeczeństwo będzie zadowolone z bycia włączonym w proces, ale ten poziom zaangażowania w kampanię zaskoczył nas całkowicie. Siła reakcji podkreśla, jak ważne jest nasze słownictwo dla zrozumienia tego, kim jesteśmy i przetworzenia tego, co dzieje się w otaczającym nas świecie - przekazał Casper Grathwohl, prezes Oxford Languages w komunikacie prasowym.

Kolejnymi najpopularniejszymi hasłami były "Metaverse", czyli środowisko wirtualnej rzeczywistości a także "#IStandWith". Ostatnie hasło było w tym roku wykorzystywane najczęściej w odniesieniu do pomocy Ukrainie.

Autor: EWS
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić