Słyszysz te słowa? Natychmiast reaguj

53

Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszustami. Wyjaśniają, że przestępcy podszywają się pod osoby godne zaufania, by uzyskać rozmaite korzyści, najczęściej finansowe.

Słyszysz te słowa? Natychmiast reaguj
Policja (Pixabay)

Przestępcy regularnie podszywają się pod różne osoby godne zaufania. Właśnie dlatego trzeba być bardzo czujnym. Jeżeli otrzymasz połączenie z nieznanego numeru, już od początku rozmowy musisz zachować ostrożność.

Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji. Przestępca będzie wpływał na twoje emocje w celu wprowadzenia ciebie w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z tobą w języku ukraińskim, rosyjskim, rzadziej polskim - czytamy w komunikacie opublikowanym na policja.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Klaudia Nieścior o wygranej w "Top Model"

Cel takiej rozmowy? Pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do twojego komputera lub telefonu). Wszystko po to, by oszuści mogli uzyskać upragnione korzyści. Jeżeli słyszysz słowa podobne do poniżej przytoczonych, rozłącz się jak najszybciej.

Jak chronić się przed oszustami?

  1. nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, danych karty płatniczej (numer karty, CVV, daty ważności, imienia i nazwiska posiadacza karty) - prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta;
  2. nigdy nie ujawniaj przychodzących na Twój telefon kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia przelewów lub innych płatności, w tym transakcji kartowych w Internecie;
  3. zawsze czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku. Z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują przestępcy;
  4. za każdym razem czytaj treść otrzymywanych powiadomień, szczególnie podczas trwającej rozmowy z rzekomym konsultantem. Z ich treści może wynikać, iż dodajesz NOWE ZAUFANE urządzenie do swojego profilu (konta w bankowości elektronicznej), przy pomocy którego oszuści ukradną tobie pieniądze lub zaciągną pożyczkę/ kredyt.

Jeżeli rozmowa wzbudziła niepokój lub wątpliwości, zakończ ją jak najprędzej. Następnie odczekaj kilka chwil i połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. W ten sposób sprawdzisz, czy doszło do oszustwa. Oczywiście numer najlepiej sprawdzić na oficjalnej stronie danego podmiotu.

Autor: MDO
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić