Kamil S. Sikora|

"Drzewo na raka". Zdaniem naukowców niszczy komórki nowotworowe

W naturalnych warunkach rośnie w Tybecie oraz Chinach. Może osiągać nawet 20 metrów wysokości. Amerykańscy naukowcy uważają, że działa destrukcyjnie na komórki nowotworowe, gdyż uderza w ich DNA. Jakie jeszcze właściwości kryje w sobie drzewo o nazwie Camptotheca acuminata?

"Drzewo na raka". Zdaniem naukowców niszczy komórki nowotworowe
Drzewo na raka (Licencjodawca)

''Drzewo na raka''

Roślina ta od lat jest wykorzystywana w medycynie chińskiej, głównie do leczenia chorób skóry. Camptotheca acuminata nazywane jest też ''drzewem życia'' lub ''drzewem na raka''. Ta druga nazwa ma związek z jego antynowotworowymi właściwościami, które w roku 1996 odkryli amerykańscy badacze.

Przeciwnowotworowe działanie Camptotheca acuminata zawdzięcza kamptotecynie (CPT). To alkaloid, który naukowcy wyizolowali z kory i łodyg drzewa. Podczas badania tego związku zauważono, że wykazuje on właściwości antynowotworowe i cytotoksyczne. Co to oznacza?

Zobacz także: Sztuczne barwniki w mięsie i słodyczach mogą powodować raka jelit. Badania naukowców z USA

Kamptotecyna powoduje śmierć komórki nowotworowej, gdyż uszkadza jej DNA. Badacze podczas wstępnych badań odkryli jej skuteczność w przypadku raka płuc, okrężnicy, jajnika, żołądka i piersi.

Zastosowanie kamptotecyny w leczeniu nowotworów

Pochodne kamptotecyny od lat są wykorzystywane w terapii drobnokomórkowego raka płuc, nowotworu szyjki macicy oraz jajnika. W ramach chemioterapii zatwierdzono cztery analogi CPT: trastuzumab derukstekan , topotekan, belotekan i irynotekan. Naukowcy jednak wciąż prowadzą badania mające na celu sprawdzenie ich właściwości antynowotworowych wobec innych rodzajów raka, m.in. glejaków czy nerwiaków, a także zmian nowotworowych związanych z układem nerwowym.

Natura w walce z rakiem

Naukowcy z całego świata próbują znaleźć najskuteczniejszą broń w walce z nowotworami. Na przestrzeni lat udowodniono, że wiele naturalnych związków wykazuje właściwości antyrakowe. Należą do nich m.in.: sylibina obecna w ostropeście plamistym, apigenina, którą znajdziemy w selerze czy natce pietruszki, kapsaicyna – substancja obecna w ostrych papryczkach, epigallokatechiny, w które obfituje zielona herbata czy wreszcie kwercetyna – przeciwutleniacz znajdujący się w jabłkach oraz cebuli.