Piotr Kalsztyn|

Ewolucja walczy z pijaństwem. Kac będzie jeszcze gorszy

Enzymy odpowiedzialne za rozkład alkoholu są coraz mniej skuteczne.

Ewolucja walczy z pijaństwem. Kac będzie jeszcze gorszy
(flickr.com, ben-the-geek)

Naukowcy przyjrzeli się zmianom w organizmie człowieka. Ich zdaniem enzymy odpowiedzialne za rozkład alkoholu z każdym kolejnym pokoleniem są mniej skuteczne. Taki wariant genów jest promowany przez ewolucję. Prawdopodobnie w przyszłości alkohol będzie tak źle działał na niektórych, że w ogóle nie będą go próbować – informuje portal rt.com.

Sprawie przyjrzeli się amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Pensylwanii. Swoje wnioski opublikowali na łamach czasopisma "Nature, Ecology & Evolution". Naukowcy badali zmienność genetyczną u 2500 osób. Gorszą reakcję na alkohol odnotowali w pięciu społeczeństwach na różnych kontynentach. Oznacza to, że zmiany nie są uwarunkowane geograficznie i prawdopodobnie dotkną całą ludzkość, bez względu na obecne miejsce zamieszkania.

*Skąd bierze się kac? *Wypity alkohol przenika z żołądka i jelit do krwi. Za pomocą enzymów zostaje ostatecznie rozłożony do wody i wodoru. Organizm jest przy tej okazji zatruwany aldehydem octowym. Gdy enzymy są mniej skuteczne, wtedy metabolizm trwa o wiele dłużej, a zatrucie alkoholowe jest znacznie bardziej dolegliwe.