o2-logo
Sprawdzamy pogodę dla Ciebie...
  • Quizy
Wróć na
Bartłomiej Bajerski
|

Katastrofa boeinga 737 Max Lion Air. Wyciekły wstrząsające fakty

328
Podziel się

Tuż przed katastrofą piloci boeinga 737 Max linii Lion Air z przerażeniem wertowali instrukcję obsługi samolotu. Nie zdążyli sprawdzić, dlaczego niemal nowa maszyna indonezyjskiego przewoźnika zachowywała się w niezrozumiały dla nich sposób.

Katastrofa boeinga 737 Max Lion Air. Wyciekły wstrząsające fakty
(PAP/Abaca)
bDoObeCZ

W kokpicie panował chaos, załoga nie wiedziała, co się dzieje. Boeing 737 Max od początku rejsu JT610 kierował się w dół, czemu piloci nie mogli zaradzić. Rzucili się, by odczytać odpowiedni fragment instrukcji obsługi. Zabrakło im jednak czasu, samolot z 189 osobami na pokładzie runął do morza.

Nowe informacje pochodzą z zapisów rejestratora głosu. Reuters podaje, że wiadomości potwierdziły trzy osoby, które znają treść nagrań z kokpitu boeinga 737 Max linii Lion Air. Po raz pierwszy ujawniono, co działo się w kabinie pilotów. Źródła należące do ekipy wyjaśniającej tragedię z października 2018 roku zgodziły się rozmawiać pod warunkiem zachowania anonimowości.

Z nagrań wynika, że piloci nie potrafili opanować maszyny. Nie rozumieli, dlaczego samolot kieruje się ostro w dół kilka minut po starcie z Dżakarty. Problem zgłosił już w drugiej minucie lotu obsługujący radio pierwszy oficer. Poinformował o kłopotach i przekazał kontrolerom, że pilot będzie się starał utrzymać wysokość 1,5 tys. metrów.

bDoObeDb

Pierwszy oficer nie sprecyzował problemu. Jedno ze źródeł Reutersa twierdzi, że na nagraniu z kokpitu słychać rozmowę o prędkości samolotu. Drugie źródło relacjonuje, że na tablicy kapitana rozbłysł wskaźnik alarmowy, jednak po stronie pierwszego oficera wszystko było w porządku.

Myśleli tylko o prędkości lotu i wysokości. To była jedyna rzecz, o której mówili - ujawnia trzecie źródło znające szczegóły indonezyjskiego śledztwa.

Kapitan poprosił o przewertowanie instrukcji boeinga 737 Max. Chciał znaleźć przyczynę dziwnego zachowania maszyny. Załoga nie zdążyła jednak znaleźć odpowiedzi.

bDoObeDh

W ciągu kolejnych minut rozegrała się walka pilota z samolotem. Kapitan robił wszystko, by boeing 737 Max wzniósł się, a komputer maszyny kierował ją w dół. Aparatura odrzutowaca linii Lion Air odczytała zbyt mały przepływ powietrza nad skrzydłami (uniemożliwiający utrzymanie się w locie) i zareagowała w ten sposób. Samolot runął do morza. Zginęli wszyscy, którzy byli na pokładzie.

10 marca 2019 roku runął boeing 737 Max w Etiopii. Maszyna spadła kilka minut po starcie, a zapisy z czarnych skrzynek sugerują bardzo podobne problemy załogi do tych jakie mieli piloci indonezyjskich linii Lion Air. Na pokładzie maszyny lecącej do Kenii było 157 osób. Nikt nie przeżył katastrofy. Po tragedii większość linii lotniczych uziemiła swoje boeingi 737 Max, czekając na wyniki dochodzenia.

bDoObeDi

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

bDoObeDC
KOMENTARZE
(328)
iga
2 lata temu
Tak to się kończy, jeśli polega się na niezawodności systemu - pilot powinien mieć ZAWSZE ostateczną decyzję, a nie oprogramowanie. A wyłączenie autopilota powinno być intuicyjne, a nie wymagające tysiąca dziwnych procedur, w momencie gdy liczą się sekundy. Jedno głupie szkolenie mogło im uratować życie, szkoda.
Dedi
2 lata temu
MCAS można wyłączyć, ale podobno boeing nie wpisał tego do instukcji obsługi, bo to zbyt skomplikowane, jezeli to prawda to wszyscy za to odpowiedzialni powinni siedzieć.
Brrrr zimno
2 lata temu
Pilot w każdym momencie lotu powinien mieć możliwo$ć wyłączenia autopilota i innych urządzeń w tym komputer pokładowy i mieć możliwość ręcznego sterowania samolotem. Powierzenie wszystkiego komputerom pokładowym prowadzi w momencie ich awari do katastrofy samolotu i smierci setek osób na jego pokładzie.
bDoObeDD
Asss
2 lata temu
Powinna byc mozkiwosc odlaczenia komputera i przejscie na sterowanie reczne elektronika jest zawodna a slepa wiara konstruktorow ze komputer poprpwadzi lepiej niz pilot doprowadzila do tragedi
ss
2 lata temu
Dawniej tylko zasłużenie piloci mysliwców z wylatanymi tysiacami godzi przechodzili w nagrode do lini cywilnych. Czy coś ich mogło zaskoczyc. Dzisiaj łebki pilotuja samoloty. Na razie komputery dowodzą wszystkim ale jak by ich brakło strach pomysleć.
Najnowsze komentarze (328)
Rafal
2 lata temu
Ten samolot jest bezpieczny. tylko inaczej sie zachowuje przy wznoszeniu bo ma inna aerodynamike podchas wspinania. Tyle w tym temacie.. Wina jest brak szkolen. Piloci nie wiedzieli ze samolot sam koryguje zbyt wysoki kat wznoszenia i mysleli ze spadna. opcja wyjscia z sytuacji byla albo dac komputerowi zrobic swoje albo go wylaczyc i recznie zmniejszyc kat wspinania. Tylko skad mieli to wiedziec.... ja latam caly czas. i nie bede sie bal leciec tym samolotem kiedy wroci do pracy.
alek
2 lata temu
kło trymera zatrzymuje się recznie w przypadku ciągłego niepożądanego trymowania, (If the runaway continues: Stabilizer trim wheel: Grasp and hold) praca tego koła jest charakterystyczna i hałasliwa, nie jest możliwe by tego nie zauwazyc, wyłączyć można tez oba tory elektryczne: autopilot i ręczne z kolumny (If the runaway continues after the autopilot is disengaged: STAB TRIM CUTOUT switches (both) . . . . . . .CUTOUT) trymować można jak korbką od strony kpt i fo, mogą to robic razem, rączka jest chowana promieniowo w kole, cos nie tak z pilotami i/lub mediami, cos tu nie gra, systemy ADIRU - KPT i FO są rozdzielone i działają w izolacji, nie jest możliwe iż piloci w 737 nie wiedza jaka jest predkosc, wysokość, polozenie samolotu w względem horyzontu, predkosc wznoszenia czy opadania, jeśli tak to należy wstrzymać wszystkie loty samolotow komunikacyjnych a pilotow zwłaszcza z dużym nalotem poddac rygorystycznym testom i zweryfikować.
Emme
2 lata temu
Tym razem to nie wygląda jak błąd załogi, bo przebieg katastrofy jest taki sam jak poprzednio. I najwyraźniej nawet doświadczeni piloci nie mają pojęcia co się stało.
agata
2 lata temu
Bo tylko polscy piloci są dobrze przeszkoleni.
Toro
2 lata temu
Pan Wrona by opanował tą maszynę .
KpinaBoeing
2 lata temu
Nieeee, "komputer" nie jest winny, to na pewno wina pilotów!
"niewinni" ak...
2 lata temu
Tak to jest, gdy kapitał dyktuje warunki! Kapitał jest bardziej chciwy niż najbardziej chciwy semicki lichwiarz. Każda inwestycja musi przynosić jak najszybciej jak największe zyski. Kapitał nie ma nazwiska i odpowiedzialność za takie katastrofy NIE MA AUTORÓW. Dlatego firmy farmaceutyczne wypuszczają leki, które nie są testowane jak należy, a owe testy przeprowadzane są najczęściej na biedocie afrykańskiej, czy z Ameryki Południowej. Testerzy w ogóle nie są informowani o tym, że występują w roli królika doświadczalnego. Rabunek złóż naturalnych w Afryce to forma "nowoczesnego" kolonializmu. Ad rem: Boeing testował swoje niedopracowane maszyny gwałcąc PRAWA CZŁOWIEKA. Dlatego powinien wypłacić rodzinom ofiar tych katastrof wielomilionowe odszkodowania za każdego, który zginął w tych dwóch zamachach. Tutaj - w przeciwieństwie do katastrofy smoleńskiej - mamy udowodniony zamach chciwego kapitału na życie ludzkie. Pora poznać "morderców" - akcjonariuszy tego amerykańskiego potentata.
aaa
2 lata temu
Ciekawe ile osób będzie ginąć dzięki autonomicznym samochodom. Bo niezależnie do błędów oprogramowania nie ma "niezawieszalnych" systemów. Przy szybkości kilkudziesięciu kilometrów na godzinę na wąskiej zatłoczonej drodze nie będzie czasu na restart. A do zaburzeń wystarczy czasami jakaś zmiana pola magnetycznego, różne impulsy kosmiczne (wiatr słoneczny itp.).
bDoObeDv
Do-skoczyć
2 lata temu
Jest rozwiązanie . Skazać na karę śmierci WSZYSTKICH winnych w biengu. Oraz za jedną zamordowaną osobę zaołata miliard dolarów. To jest sukces Ibamy
Olo
2 lata temu
Błąd konstrukcji maszyny-jest za długi tył do ogolnych proporcji i przy dodatkowko zlym rozłożeniu ciężaru bagazu i pasażerów następuje przyciągnięcie
ada
2 lata temu
taka akcja boeing 737 max8 od społeczeństwa dla ... aż się boję pisać dla kogo zgadnijcie
tgy
2 lata temu
Boening ? co to jest boening producent urzadzeń do zabijania ludzi ? Firma powinna zniknac a ludzie odpiwiedzialni siedziec.
Koj
2 lata temu
Komputer osobisty czyli PC- et też się zawiesza. Potrzebny jest hard lub soft reset. Komputer pokładowy jak się zawiesi powinien być odłączony na wyłączne sterowanie ręczne.
Bilet
2 lata temu
MCAS jest przyczyna i nikt sie do tego nie przyzna
...
Następna strona
Wystąpił problem z wyświetleniem strony Kliknij tutaj, aby wyświetlić