Barbara Jaros|

Mamuty mogą powrócić. Eksperyment naukowców się powiódł

Komórki wyodrębnione ze szkieletu zamarzniętego mamuta zostały wstrzyknięte w tkankę myszy. Zdaniem naukowców jest szansa, że mamuty, które wyginęły około 4 tys. lat temu, wrócą na Ziemię.

Mamuty mogą powrócić. Eksperyment naukowców się powiódł
(iStock.com)

Eksperyment przeprowadzono w Japonii. Po przeszczepieniu komórek naukowcy zaobserwowali "pozytywną aktywność biologiczną" - podaje "Independent". Jak podkreślają, jest to "ważny krok" na drodze do przywrócenia życia wymarłemu gatunkowi.

Komórki wyodrębniono ze szpiku kostnego i mięśnia mamuta Yuka. Zmumifikowane zwierzę zostało znalezione na Syberii w 2010 roku. Zmarło w wieku około 7 lat. Jest najlepiej zachowanym przedstawicielem gatunku znanym nauce.

Wyzwanie stanowiło znalezienie jądra komórkowego. W próbce mięśnia znaleziono 88 podobnych mu struktur, które potem wstrzyknięto w dające początek komórkom jajowym oocyty myszy. Jak czytamy w artykule opublikowanym w magazynie "Nature", naukowcy odkryli także możliwe oznaki naprawy uszkodzonego DNA mamuta.

Jest to znaczący krok w kierunku przywrócenia mamutów z martwych. Chcemy przenieść nasze badania do etapu podziału komórek. Jednak przed nami jeszcze długa droga - powiedział Kei Miyamoto, jeden z badaczy.

Większość mamutów wymarła między 14 tys. a 10 tys. lat temu. Ostatnia populacja kontynentalna żyła na Syberii do 9650 lat temu. Z kolei ostatnie znane osobniki przetrwały na Wyspie Wrangla na Oceanie Arktycznym, z dala od ludzkiej cywilizacji. Wymarły ok. 4 tys. lat temu w czasie budowy piramid w Gizie.