Niezwykłe zjawisko! Dwie komety lecą w kierunku Ziemi

Dwie komety zbliżają się do Ziemi. Pierwsza z nich, którą będzie widać gołym okiem, minie nas w poniedziałek 21 marca o godzinie 14.15. Druga, mniejsza, przemknie koło naszej planety 22 marca o godzinie 16.30.

Niezwykłe zjawisko! Dwie komety lecą w kierunku Ziemi
(flickr.com)

Pierwsza z komet to 252P/LINEAR o wielkości ok. 230 metrów. Zbliży się ona do naszej planety na odległość 5,2 mln km. Kometę 252P/LINEAR będzie widać z Ziemi gołym okiem. Ciało niebieskie o wielkości 230 metrów minie nas z odległości 14 razy większej niż dystans naszej planety do Księżyca. Do obserwowania komety, która okazała się 100 razy jaśniejsza, niż sądzili naukowcy, nie trzeba będzie żadnego profesjonalnego sprzętu. Niestety, ten widok będzie dany tylko mieszkańcom południowej półkuli.

Druga, mniejsza kometa, o nazwie P/2016 BA14, przemknie 3,5 mln km od Ziemi. To tylko dziewięć razy większy dystans od odległości między Ziemią a Księżycem. Zdaniem Paula Chodasa z Center for NEO Studies (CNEOS) następny tak bliski przelot wystąpi nie wcześniej niż za 150 lat.

Dwie komety zbliżające się do Ziemi w tak krótkim odstępie czasu to rzadkość. Prawdopodobnie kometa P/2016 BA14 jest oderwaną częścią komety 252P/LINEAR, ponieważ są do siebie bardzo podobne. Większą kometę odkryto już w 2000 roku w Instytucie Technologicznym w Massachussetts w ramach badań programu LINEAR. Mniejsza z komet została dostrzeżona dopiero 22 stycznia 2016 r. dzięki teleskopowi PanSTARRS, który jest własnością University of Hawaii.

To wspaniała okazja dla profesjonalistów, aby dowiedzieć się więcej na temat komet, a gdy ma się szansę, by próbować je odnaleźć – czytamy w tvnmeteo24 wypowiedź Michaela Kelly’ego z University of Maryland.

Nie przegap