Karolina Woźniak|

Nowe odkrycie naukowców. Pierwszy sznurek został wykonany przez neandertalczyka

Najnowsze odkrycie archeologów wykazało, że pierwszy sznur został wykonany już przez neandertalczyków. Badacze znaleźli fragment włókna, które powstało około 41 tysięcy – 52 tysiące lat temu.

Archeolodzy odnaleźli sznurek, który został wykonany przez neandertalczyków.
Archeolodzy odnaleźli sznurek, który został wykonany przez neandertalczyków. (Scientific Reports, Scientific Reports)

Tworzenie sznurka jest skomplikowanym procesem. Ten obiekt został wykonany z wewnętrznej kory drzewa, takiego jak sosna. Żeby jednak był wystarczająco mocny i użyteczny, musiał zostać wykonany z kilku mniejszych włókien - cienkich sznurków roślinnych - skręconych ze sobą w specjalny sposób.

Nowe odkrycie naukowców. Pierwszy sznurek został wykonany przez neandertalczyka

Odkrycia dokonano we Francji. Zdaniem Bruce'a Hardy'ego, przewodniczącego projektu archeologicznego, umiejętność tworzenia sznurka to dowód na inteligencję neandertalczyków.

Zdolności, które posiadali neandertalczycy, do wytwarzania sznurka i liny są bardzo podobne do umiejętności tworzenia języka - powiedział Bruce Hardy. To mówi o zdolnościach poznawczych neandertalczyków.

Naukowcy nie są pewni, do czego wykorzystywano ten sznurek. Ich zdaniem mógł być podstawą do robienia toreb, mat, sieci, tkanin, koszy, pułapek lub innych rzeczy. Zespół badaczy sugeruje, że jeszcze słabo poznaliśmy neandertalczyków. Wszystko przez to, że większość rzeczy, które mogłoby powiedzieć coś o naszych przodkach, uległa rozkładowi. Badanie zostało opublikowane w "Scientific Reports".

Zobacz także: Zobacz także: Ma w Polsce hinduską restaurację. Rzucił wszystko i zaczął pomagać medykom