Aleksander Sławiński|

Planeta egzotyczna nawet jak na kosmos. Pada na niej niezwykły deszcz

Astronomowie zaobserwowali odległą o 640 lat świetlnych planetę, która nawet w niesamowicie różnorodnym kosmosie jest czymś niezwykłym. Panują tam ogromne różnice temperatur, a nad jej powierzchnią unoszą się metalowe chmury, z których pada... żelazo.

Planeta egzotyczna nawet jak na kosmos. Pada na niej niezwykły deszcz
(ESO, M. Kornmesser)

Planeta WASP-76b znajduje się w gwiazdozbiorze Ryb, w odległości 640 lat świetlnych do Ziemi. Została odkryta przy pomocy jednego z największych na świecie teleskopów, VLT, w 2013 roku.

Na jej temat pojawiły się jednak nowe informacje. Badania tego przedziwnego miejsca zostały opublikowane ostatnio w czasopiśmie "Nature" przez astronomów z Uniwersytetu Genewskiego pod kierownictwem dr. Davida Erhenreicha.

Jej powierzchnia składa się w dużym stopniu z metali. Na jej oświetlonej części panują niewyobrażalne temperatury, które dochodzą do 2400 stopni Celsjusza. Jest to wystarczająco dużo, aby odparować niektóre metale, m.in. żelazo.

Żelazo unosi się w górę i formuje chmury, które przez ekstremalnie silne wiatry (nawet 18 tysięcy km na godzinę) unoszone są nad wiecznie ciemną stronę planety. Tam żelazo ulega kondensacji i spada na powierzchnię w postaci deszczu.

W naszych obserwacji wynika, że żelazo skrapla się na nocnej stronie planety, która, choć nadal ma temperaturę 1400 stopni Celsjusza, jest na tyle chłodna, że pozwala na kondensację chmur. Krople żelaza spadają do głębszych warstw atmosfery, które nie są dostępne naszym obserwacjom - mówi David Erhenreich