aktualizacja 

8 najcięższych przedmiotów, które udało się przemieścić

6

Posiadanie gigantycznych maszyn ma sens tylko wtedy, kiedy znajdują się one tam, gdzie są najpotrzebniejsze lub mogą rozwinąć pełnię swoich możliwości. Czasem stawia to przez inżynierami niesamowite wyzwania.

8 najcięższych przedmiotów,  które udało się przemieścić
(Materiały prasowe)
  • Platforma wiertnicza Troll A
  • Gdzie: Morze Północne, Norwegia
  • Kiedy: 1996
  • MASA ŁADUNKU: 1 100 000 ton

Platforma wiertnicza gazu ziemnego znajduje się ok. 65 kilometrów nieopodal Kollsnes i 80 kilometrów od Bergen. Przez długi czas dzierżyła palmę pierwszeństwa w Księdze rekordów Guinnessa jako największa platforma wydobywcza na świecie. Została pokonana przez Petronius Platform w Zatoce Meksykańskiej. Budowla stoi na czterech betonowych filarach, zakotwiczonych na głębokości 303 metrów pod powierzchnią morza. Betonowe nogi mają unosić giganta do 2066 roku i być na tyle elastyczne, aby przystosować się do uderzeń fal. W 1996 roku konieczne było przetransportowanie platformy na Morze Północne.

IMIĘ NA CZEŚĆ TROLLA
Nazwa Troll A pochodzi z mitologii nordyckiej i oznacza istotę niemogącą znaleźć wspólnego języka ani z ludźmi, ani z bogami. Platforma waży niewiarygodne 1,2 miliona ton i mierzy 472 metry wysokości. Jest także najcięższą konstrukcją, która została przetransportowana z jednego miejsca na drugie. Przemieszczenie na odległość 280 kilometrów wymagało pracy 10 holowników, przy czym 8 z nich ciągnęło platformę z przodu, a dwa kolejne ubezpieczały ją z tyłu. Cała kolumna poruszała się z prędkością 2 km/godz, a wyprawa trwała 7 dni i 6 godzin.

Ciekawostka: Dźwigary zostały opatrzone w taką ilość stali, która wystarczyłaby na wybudowanie 15 wież Eiffla. Co sekundę przeprawiają ponad tonę gazu pokonującą całą drogę w 84 sekundy, czyli z prędkością prawie 3000 km/godz.

  • Spuszczenie Titanica na wodę
  • Gdzie: Belfast, Irlandia
  • Kiedy: 1911
  • MASA ŁADUNKU: 23 587 ton

Titanic należał do najnowocześniejszych cudów techniki początku XX wieku – był największym parowcem na świecie. Jeden z trzech statków linii żeglugowej White Star Line niedługo cieszył się swoim tytułem, ponieważ 14 kwietnia 1912 roku, w czasie swojej pierwszej podróży, uderzył w górę lodową i utonął, zabierając na dno 1500 podróżnych i członków załogi. Nadal nie wyjaśniono spekulacji dotyczących tego, czy Titanic miał wady konstrukcyjne, czy też zawinił czynnik ludzki.

UROCZYSTE WYDARZENIE

Titanic dostał się na wodę staromodnym sposobem – na polecenia przewodniczącego rady dyrektorów stoczni Williama Jamesa Pirrie’ego, 31 maja 1911 został spuszczony po skośnej platformie basenu portowego w Belfaście. Statek ważył mniej więcej 26 tysięcy ton, a pracownicy do jego przemieszczenia wykorzystali 22 ton łoju i mydła, tworzących warstwę o grubości 2,5 centymetrów, po której kolos mógł zsunąć się do morza. Całe wydarzenie obserwowały tłumy gości i ciekawskich mieszkańców. Uroczystość przebiegła według ówczesnych obyczajów, ale bez chrztu, którego White Star Line nie praktykowała. Później uważano to za jedną z przyczyn katastrofy…

Ciekawostka: Przy spuszczeniu statku na morze zmarł pracownik James Dobbins, który został przygnieciony przez jedną z belek.

  • Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny
  • Gdzie: Warszawa, Polska
  • Kiedy: 1962
  • MASA ŁADUNKU: 6800 ton

Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny zbudowano w latach 1682–1732 dla karmelitów trzewiczkowych. Pierwszą mszę świętą odprawiono w 1682 roku, lecz świątynię poświęcono dopiero w 1732 roku. W czasie wojny polsko-szwedzkiej kościół i pobliski klasztor zostały zajęte przed Szwedów, a przybytek został odrestaurowany 150 lat później. Podczas II wojny światowej kościół znalazł się na terenie getta i służył uwięzionym wewnątrz katolickim Żydom. Po upadku powstania w getcie został całkowicie splądrowany przez Niemców, a w czasie powstania warszawskiego runął jego dach.

COFAMY CZY WYBURZAMY?
Kościół przetrwał powojenną budowę pobliskiej trasy WZ, jednak kiedy na początku lat 60. zdecydowano się poszerzyć jezdnię przy ul. Świerczewskiego (dziś al. Solidarności), władze stanęły przed wyborem wyburzenia lub przesunięcia świątyni. Ze względów politycznych zdecydowano się na próbę cofnięcia kościoła o 21 metrów. Bezprecedensowe wydarzenie miało miejsce w nocy z 30 listopada na 1 grudnia 1962 roku. Specjalnie zamontowane do tego celu rolki w liczbie 420 sztuk, umieszczone na 6 torach, po których przeciągnięto budynek, świetnie się spisały. Cała akcja trwała 226 minut i mimo późnej godziny, zgromadziła niezwykłe tłumy na ulicach Warszawy.

Ciekawostka: To nie jedyny warszawski budynek, który zmienił swoje miejsce po wojnie. Podobnym sposobem przetransportowano także w 1972 roku pałac Lubomirskich.

  • Ogromna wyparka
  • Gdzie: Ras Al-Khair, Arabia Saudyjska
  • Kiedy: 2012
  • MASA ŁADUNKU: 4437 ton

Arabia Saudyjska należy do największych światowych producentów odsolonej wody. W styczniu 2012 firma logistyczna Almajdouie przetransportowała gigantyczną wyparkę będącą najcięższym wyposażeniem, jakie kiedykolwiek pojawiło się na Średnim Wschodzie, do fabryki zajmującej się całym procesem. Maszyna mierzyła mniej więcej tyle, ile boisko do futbolu (124 metry), była szeroka na 34 metry i wysoka na 12 metrów. Ważyła 4891 ton. Udało się ją przemieścić za pomocą wielkiego ciągnika z przyczepą o 172 osiach i 688 oponami z podwójną szerokością. Ten wyczyn wymagał miesięcy przygotowań, analiz okolicy i planowania trasy.

  • Hotel Montgomery
  • Gdzie: San José, USA
  • Kiedy: 2000
  • MASA ŁADUNKU: 4354 ton

Luksusowy hotel Montgomery został postawiony w 1911 roku przez znanego architekta i designera Williama Bindera. Niedługo potem stał się kultowym budynkiem miasta. Aż do 1926 roku był uważany za jedyny warty uwagi hotel w centrum San José. Znajdowało się w nim 142 pokoi, restauracje, sala taneczna i dwie jadalnie. W latach 30., cena jednej nocy wynosiła 1,5 dolara, a prywatna łazienka kosztowała o dolar więcej. Był to pierwszy hotel w mieście, który posiadał oświetlenie elektryczne.

PRZEMIESZCZENIE ZAMIASTA WYBURZENIA
W 1989 roku po zatwierdzeniu planów wybudowania nowego hotelu, urzędnicy miasta San José zdecydowali się na przesunięcie słynnej budowli w inne miejsce. To stało się dopiero w 2000 roku, kiedy hotel podniesiono za pomocą zdalnie sterowanego, specjalnie skonstruowanego urządzenia na gumowych kółkach, umieszczonego pod konstrukcją. Hotel przetransportowano 57 metrów na południe od pierwotnego miejsca. Akcja trwała niewiele dłużej jak 3 godziny. Do ponownego otwarcia hotelu doszło 9 lipca 2004 roku. Koszty przemieszczenia budynku oszacowano na 8,5 milionów dolarów, ale całkowite nakłady odnowienia miejsca, na których stała budowla, wyniosły 25,5 milionów dolarów. Obecnie na jego miejscu znajduje się hotel Four Points by Sheraton.

  • Rakieta Saturn
  • Gdzie: Houston, USA
  • Kiedy: 2016
  • MASA ŁADUNKU: 2812 ton

Saturn V zasłynął jako wielostopniowa rakieta nośna, którą wykorzystano w programie Apollo i Skylab. Została zaprojektowana i skonstruowana w Marshall Space Flight Center pod czujnym okiem Wernhera von Brauna, będącego podczas II wojny światowej członkiem niemieckiego programu rakietowego V-2. W czasie misji kosmicznych w latach 1967–1973 NASA wypuściła 13 rakiet Saturn V. Głównym zadaniem maszyn było wyniesienie statków kosmicznych Apollo w przestrzeń i w rezultacie przetransportowanie człowieka na Księżyc.

RAKIETA PŁYNIE PO WODZIE

Saturn V był w stanie wynieść na orbitę Ziemi aż 118 tysięcy kilogramów ładunku. Składał się z trzech głównych części i uzupełniających dodatków. Po zakończeniu prac poszczególne elementy przewożono do Centrum Kosmicznego Johna Kennedy’ego na Florydę. Pierwsze dwa były tak duże, że można było przeprawić je jedynie po wodzie. Element S-IC, wyprodukowany w Nowym Orleanie, transportowano po rzece Missisipi do Zatoki Meksykańskiej, a po opłynięciu Florydy aż do hangaru Vertical Assembly Building. Drugą część S-II, skonstruowaną w Kalifornii, przemieszczano przez Kanał Panamski, a trzecią transportowany lotniczo.

REKONSTRUKCA PRZEBIEGŁA NA RAMPIE

Do przewozu rakiet na rampę startową NASA wybrała mobilną platformę, transportowaną przez pojazd gąsienicowy Crawler Transporter, który sam w sobie ważył 2721 ton i składał się z 87 części – każda z nich przedstawiała masę 900 kilogramów. Konstrukcja mierzyła 40 metrów, a jej szerokość wynosiła 35 metrów.

  • Turbina parowa
  • Gdzie: Houston, USA
  • Kiedy: 2010
  • MASA ŁADUNKU: 840 ton

W 2010 roku teksańskie ministerstwo transportu zorganizowało akcję przemieszczenia 850-tonowej turbiny parowej silnika Toshiba. Kolumna wystartowała z portu w Houston i wiodła do elektrowni Riesel na wschód od miasta Waco. Aby pracownicy mogli przemieścić maszynę, musieli skonstruować specjalne samochody ciężarowe, które razem miały 520 opon. Ciągnęły ciężar o długości boiska do piłki nożnej o szerokości 11 metrów. Ogromny silnik poruszał się przez 402 kilometry po autostradach przez 82 mosty z szybkością 16 kilometrów dziennie.

  • Ogromny głaz
  • Gdzie: Los Angeles, USA
  • Kiedy: 2012
  • MASA ŁADUNKU: 340 ton

W starożytnej Grecji bohaterem jednego z mitów był Syzyf, ukarany przez bogów niekończącą się morderczą pracą toczenia pod górę wielkiej skały. Tuż przed szczytem kamień toczył się w dół, a nieszczęśnik musiał od nowa rozpoczynać bój z głazem. Podobnie trudną pracą było przemieszczenie ogromnej, wysokiej na 6,5 metra i ważącej 340 ton bryły, która musiał zostać przewieziona z Riverside do Muzeum Sztuki w Los Angeles. Ta operacja kosztowała podatników 10 milionów dolarów i była najtrudniejszym transportem monolitu od czasu budowy piramid egipskich.

DZIEŁO SZTUKI

Gigantyczny kamień przewoził środek transportu o 196 kołach. Aby cała akcja nie zagrażała innym uczestnikom ruchu, drogi musiała zostać tymczasowo zamknięte. Maszyna poruszała się z prędkością 16 km/godz, a cała podróż trwała 11 dni. Szerokiemu na dziesięć metrów ciągnikowi o 44 osiach towarzyszyło 20 samochodów pomocniczych i 60 piechurów. Powodem całego przedsięwzięcia było umożliwienie artyście Michaelowi Heizerowi wykonania ogromnej rzeźby zewnętrznej Levitated Mass. Heizer planował projekt już od 1968 roku, trwało jednak kilkadziesiąt lat, zanim znalazł odpowiedni kamień. Ten znajdował się w kamieniołomie w Jurupa Valley, około 80 kilometrów na wschód od Los Angeles. Dziś głaz mieści się przed muzeum, a odwiedzający mogą oglądać go z długiego na 139 metrów i szerokiego na 4,5 metry betonowego molo.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić