Austriacy mają problem. 45 proc. pierwszoklasistów w Wiedniu nie zna niemieckiego
Blisko 45 proc. wiedeńskich pierwszoklasistów nie zna języka niemieckiego - poinformowały władze austriackiej stolicy. Siedem lat temu było to niewiele ponad 30 proc. W ocenie wiedeńskiego magistratu jedną z przyczyn takiej sytuacji jest napływ migrantów, którzy nie mówią po niemiecku.
Problem braku znajomości języka niemieckiego wśród wiedeńskich pierwszoklasistów staje się coraz bardziej zauważalny. Jak informują władze miasta, obecnie blisko 45 proc. pierwszoklasistów nie jest w stanie płynnie posługiwać się tym językiem, co uniemożliwia im pełne uczestnictwo w zajęciach szkolnych. W 2018 roku takich dzieci było znacznie mniej, bo ok. 30,5 proc.
Napływ migrantów i inne powody
Główną przyczyną tego zjawiska jest napływ migrantów, którzy nie mówią po niemiecku. Radna miasta ds. edukacji Bettina Emmerling w rozmowie z „Der Standard” zaznaczyła, że migracje z krajów takich jak Syria czy Ukraina znacznie przyczyniły się do tego stanu rzeczy. Kolejnym czynnikiem jest brak pełnej asymilacji wielu azylantów.
Wiedeńskie władze zauważają, że wielu uczniów z trudnościami w nauce mimo urodzenia w Austrii dorasta w społecznościach, gdzie niemiecki nie jest powszechnie używany.
Metro w Warszawie. Sprawdziliśmy, co zmieniło się w życiu mieszkańców
Zdaniem wiceburmistrza Wiednia Christopha Wiederkehra problem jest o wiele bardziej złożony.
Pandemia koronawirusa sparaliżowała wsparcie językowe, zapewniane przez personel zewnętrzny w przedszkolach na prawie dwa lata, a smartfony uciszyły wiele rodzinnych rozmów. Do tego dochodzi oszczędność poprzednich rządów federalnych, które finansowały zbyt małą liczbę pracowników wspierających naukę języka niemieckiego – tłumaczył polityk w rozmowie ze wspomnianą gazetą.
Działania naprawcze
Miasto i władze federalne podejmują kroki, aby poprawić sytuację. Większe środki przeznaczono m.in. na zatrudnienie dodatkowych nauczycieli, wspomagających naukę języka niemieckiego w przedszkolach.
Władze federalne planują wprowadzenie obowiązku uczęszczania przez uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na obowiązkowe zajęcia w czasie wakacji oraz wydłużenie obowiązku przedszkolnego do dwóch lat.