Już 14-latkowie piją alkohol. Dane przerażają. Eksperci biją na alarm

Coraz więcej młodych ludzi w Polsce rozpoczyna swoją przygodę z alkoholem jeszcze przed ukończeniem 18. roku życia. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą dla Fundacji GrowSpace, zaprezentowanego w Katowicach w ramach kampanii "Zero procent prawdy".

„Zero procent prawdy” – raport o tym, jak młodzież sięga po alko"Zero procent prawdy" – raport o tym, jak młodzież sięga po alkohol
Źródło zdjęć: © Pixabay
Danuta Pałęga

Z raportu wynika, że aż 62,7 proc. Polek i Polaków w wieku 18-29 lat sięgnęło po alkohol, zanim ukończyło 18 lat. Dla porównania – w starszych grupach wiekowych odsetek ten jest znacznie niższy: 27,5 proc. w grupie 50-59 lat, 21,3 proc. w grupie 60-69 lat oraz 23,6 proc. wśród osób powyżej 70. roku życia.

Najczęściej pierwszym wyborem młodych osób było piwo – 46,8 proc. respondentów, dalej wino – 28,5 proc., mocne alkohole – 9 proc., oraz szampan, prosecco lub wino musujące – 8,2 proc. Większość badanych po raz pierwszy spróbowała alkoholu w towarzystwie znajomych (64,8 proc.) lub na imprezie rodzinnej (24,3 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Alkohol nas zabija. Robert Rutkowski o tym, co dzieje się z mózgiem osoby pijącej

Alkohol coraz częściej wybierany przez nastolatków

Szczególną uwagę zwraca liczba bardzo młodych osób, które sięgają po alkohol.

Jeśli spojrzymy na grupę Polek i Polaków w wieku 18-29 lat, to już 14 proc. z nich spróbowało alkoholu w wieku 14 lat lub mniej. Ich najczęstszym wyborem było piwo. Piwo zdominowało rynek alkoholowy w Polsce, jest najtańsze i najbardziej dostępne, mamy nieszczelny system jeśli chodzi o zakaz kupowania go przez osoby niepełnoletnie – to wszystko sprawia, że coraz więcej młodych osób sięga po alkohol – wskazał Alan Wysocki, koordynator raportu.

Reklamy alkoholu – główny winowajca?

Zdaniem ekspertów, za rosnącą liczbą młodych konsumentów alkoholu stoją reklamy.

Reklamy alkoholu są jedynym czynnikiem kreującym kulturę picia w Polsce. Tutaj nie ma żadnej przeciwwagi. Młodym ludziom brakuje narzędzi, które chroniłyby ich przed manipulacją reklam – podkreślił Wysocki.

Z badania wynika, że 61,8 proc. respondentów opowiada się za całkowitym zakazem reklamy alkoholu, w tym piwa. Obecnie w Polsce zakazane jest reklamowanie alkoholu, z wyjątkiem piwa – pod warunkiem, że przekaz nie jest kierowany do osób niepełnoletnich, nie zachęca do nadmiernego spożycia ani nie wiąże alkoholu z sukcesem, atrakcyjnością czy wypoczynkiem.

Potrzeba zmian prawnych i edukacyjnych

Podczas konferencji prasowej w Katowicach posłanka Koalicji Obywatelskiej Monika Rosa, przewodnicząca sejmowej komisji ds. dzieci i młodzieży, opowiedziała się za zdecydowanymi działaniami legislacyjnymi.

Po pierwsze, powinniśmy wprowadzić zakaz reklamy alkoholu zero procent. Teoretycznie reklamowany jest w ten sposób produkt zero procent, a tak naprawdę konkretna marka, która z alkoholem się kojarzy. To sprawia, że budowane są złe nawyki. Po drugie, agresywne i wszechobecne reklamy alkoholu w internecie, które trafiają do najmłodszych dzieci. Regulacja tej kwestii jest konieczna – oceniła.

Rosa zaznaczyła również, że niezbędna jest edukacja młodzieży.

Dzieci i młodzież mają niską świadomość zagrożeń związanych z alkoholem – podkreśliła, odnosząc się do wyników badań fokusowych przeprowadzonych przez Fundację GrowSpace.

Co dalej? Postulaty kampanii "Zero procent prawdy"

Fundacja GrowSpace w ramach kampanii "Zero procent prawdy" apeluje o:

  • wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy alkoholu, w tym piwa i napojów bezalkoholowych pod marką alkoholową,
  • zakaz promocji alkoholu w punktach sprzedaży,
  • egzekwowanie zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim,
  • szkolenia dla nauczycieli i edukacja w szkołach,
  • realizację lokalnych programów profilaktycznych.

Społeczne oczekiwania wobec polityków

Raport pokazuje wyraźne oczekiwania społeczne – 91,2 proc. badanych zgadza się, że spożywanie alkoholu od młodego wieku szkodzi zdrowiu, a 71,1 proc. oczekuje od polityków bardziej zdecydowanych działań w walce z przedwczesną inicjacją alkoholową.

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1001 osób metodą autodeklaracji. Poziom ufności wynosi 95 proc., a maksymalny błąd statystyczny to 4,3 proc.. Wyniki jednoznacznie wskazują na potrzebę poważnej debaty o przyszłości polityki alkoholowej w Polsce, szczególnie w kontekście młodego pokolenia.

Wybrane dla Ciebie
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Zobaczył karteczkę. Wściekł się. "To jest nielegalne"
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Skandal w szkole. Młodzi Austriacy zrobili taką budowlę
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Głośno o zachowaniu Trumpa. Wszystko się nagrało
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Wigilia 2025 wolna nie dla wszystkich. Sprawdź zawody
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Walczył z Rosjanami. Hoang Tran skazany
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Przyłapani w Rossmannie. Ich twarze zobaczą wszyscy. Komunikat policji
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
Polacy odwołują urlopy. Pogoda zaskoczy?
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
"Zimno, boli". Ukrainka wypadła z drugiego piętra
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Nie żyje Rafał Kołsut. Był gwiazdą "Ziarna"
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Wyniki Lotto 04.12.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Ekstra Premia, Mini Lotto, Kaskada
Polskie piłkarki ręczne wygrały z Argentyną. Szczere słowa trenera
Polskie piłkarki ręczne wygrały z Argentyną. Szczere słowa trenera
Szukasz drzewka na święta? Prawnik mówi, na co zwrócić uwagę
Szukasz drzewka na święta? Prawnik mówi, na co zwrócić uwagę