Artykuł Sponsorowany| 
aktualizacja 

Specjaliści prognozują miliardowe straty rynku modowego w Polsce

4

Pandemia koronawirusa odciska piętno na rodzimym rynku modowym. Według raportu „Polski sektor modowy na krawędzi. Wpływ COVID-19” branża ta może odnotować nawet 32 mld zł luki gotówkowej. Specjaliści prognozują również możliwe zmiany w zachowaniu konsumentów i ograniczenie wizyt w sklepach, nawet po poprawie sytuacji epidemiologicznej. To z kolei oznaczałoby kolejne straty finansowe.

Specjaliści prognozują miliardowe straty rynku modowego w Polsce
(Materiały prasowe)

Artykuł sponsorowany

Położenie, w jakim znajduje się obecnie wiele przedsiębiorstw modowych to jeden z najtrudniejszych dla nich etapów działalności. Negatywny wpływ na ich funkcjonowanie mają przede wszystkim zmiany w organizacji pracy centrów handlowych oraz zamknięcie salonów. Branża przynosząca państwowemu budżetowi z tytułu zobowiązań publiczno-prawnych nawet 16 mld zł rocznie, dziś prosi najważniejsze organy państwowe o pomoc.

Wspólna walka o zminimalizowanie strat

Właściciele firm reprezentujących rodzimy sektor modowy podjęli już szereg działań, mających na celu zminimalizowanie strat. Wielu z nich (wśród ponad 190 firm znajdują się m.in. LPP S.A., Ochnik S.A., Carry Sp. z.o.o, Monnari Trade S.A., Venezia, Solar Company S.A. połączyło swoje siły, tworząc Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Wśród jego wspólnie wypracowanych postulatów znalazło się m.in. zwolnienie branży handlu detalicznego i usług ze składek ZUS oraz podatków CIT, VAT, PIT na czas zamknięcia galerii handlowych. ZPPHiU (więcej o organizacji można przeczytać na stronie internetowej https://zpphiu.pl/) domaga się także pomocy władz w opracowaniu rozwiązań dla firm zagrożonych utratą płynności finansowej.

Polska moda w kryzysie

Aktualnie polska moda zmaga się z poważnym kryzysem, wywołanym pandemią koronawirusa. Warto jednak zauważyć, że polski rynek modowy w ostatnich latach znacząco się rozwinął, co zauważa również Marta Marczek, dyrektor w zespole strategii marek, PwC Polska:

Dotychczasowy rozwój tej branży świadczy o polskiej kreatywności i wzmacnia społeczne przekonanie o tym, że rodzimi producenci bez żadnych kompleksów – a w najlepszym stylu – potrafią podbijać świat, czego przykładem są m.in. międzynarodowe sukcesy wiodących polskich marek.

Mimo tego istnieje ryzyko, że najbliższa przyszłość przyniesie odwrót. Specjaliści przewidują, że zachowanie konsumentów ulegnie znaczącym zmianom. Mogą oni m.in. ograniczyć wizyty w sklepach, głównie ze względów higienicznych. W dużej mierze, nawet po wprowadzeniu wymienionych wcześniej działań z postulatów, mogą ucierpieć również branże towarzyszące. Mowa tutaj między innymi o sektorze logistycznym i zdecydowanie mniejszym popycie na usługi transportowe, a także spadku przychodów najemców z tytułu użytkowania powierzchni handlowych.

Nie ulega wątpliwości, że polska moda przeżywa obecnie trudne chwile. Jej kondycja zależeć będzie od tempa wprowadzanych zmian, efektów współpracy z rządzącymi i stanu gospodarki.

Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić