Paulina Kurowska-Ciupka
Płatna współpraca z marką Procter & Gamble | 

Pranie, które mniej wpływa na środowisko? Każdy z nas ma wybór!

Czy my, konsumenci możemy uczynić proces prania bardziej ekologicznym? Zdecydowanie tak! To prostsze, niż się wydaje i nie jesteśmy w tym sami. Firmy takie jak P&G wprowadzają na rynek innowacyjne produkty, które ułatwiają bardziej zrównoważone wybory i obniżenie naszego wpływu na środowisko w trakcie wykonywania codziennych czynności.

Pranie, które mniej wpływa na środowisko? Każdy z nas ma wybór!
(Adobe Stock)

Pranie odpowiada za ponad 20 proc. rocznego zużycia wody w gospodarstwach domowych, a do tego wymaga dużo energii. Nie oznacza to jednak, że pranie w sposób bardziej ekologiczny jest niemożliwe, wymaga kompromisów w kontekście skuteczności czy dużych nakładów czasowych... Pranie może być bardziej przyjazne dla środowiska, dzięki kilku prostym decyzjom.

Pewnie każdy z nas słyszał już rady, że warto prać rzadziej i włączać pralkę dopiero z zapełnionym bębnem, ale czy w kontekście prania jest jeszcze coś, co możemy zrobić dla planety? I czy firmy produkujące detergenty mogą nam pomóc w uczynieniu procesu prania bardziej ekologicznym? Tak! Przykładem jest należąca do firmy P&G marka Ariel i jej najnowsza innowacja – kapsułki do prania w opakowaniu ECOCLIC®.

Skuteczne pranie w niskich temperaturach

Jaki element prania w największym stopniu oddziałuje na środowisko? Nie jest to produkcja detergentu, ani jego transport. Największy ślad węglowy pozostawia po sobie podgrzanie wody w pralce. Dlatego chcąc uczynić proces prania bardziej przyjaznym dla środowiska, przede wszystkim trzeba obniżyć temperaturę prania. Eksperci P&G obliczyli, że pranie w 30°C, zmniejsza wpływ całego procesu na emisje CO2 aż o 35 proc. Dlatego w nowych kapsułkach Ariel wprowadzono technologię COOLCLEAN™, dzięki której produkt skutecznie działa nawet w niskich temperaturach. Taka zmiana znacząco zmniejsza ślad węglowy prania, ale to niejedyny ekologiczny zabieg zastosowany przez Ariel. P&G wychodzi poza sam produkt i zmienia też opakowanie.

Opakowanie z myślą o środowisku...

Czy przy wyborze środka do prania zastanawialiście się kiedyś nad tym, czy jego opakowanie jest zrównoważone? Płyny i proszki najczęściej są zamknięte w foliowych torbach i plastikowych butelkach – to lekkie i bezpieczne dla produktu rozwiązanie. P&G postanowiło jednak poszukać alternatywy bardziej przyjaznej dla środowiska, ale nadal wygodnej w użytkowaniu i spełniającej standardy bezpieczeństwa. Tak powstało opakowane Ariel ECOCLIC®. Prace nad nim trwały cztery lata, ale przyniosły pożądany sukces – stworzono opakowanie wytrzymałe, odporne na wilgoć i dobre dla planety. ECOCLIC® to kartonowe pudełko w ponad 70 proc. składające się z włókien pochodzących z odzysku. Pozostałe surowce użyte do produkcji opakowania zostały pozyskane zgodnie ze standardem FSC®, czyli pochodzą z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. Odchodząc od plastiku, Ariel przyczynił się do zaoszczędzenia 6500 ton tworzyw sztucznych rocznie w samej Europie. To tyle, ile waży 1000 słoni! Gigantyczna zmiana w dobrym kierunku.

... i dostępne dla wszystkich konsumentów

Opakowanie ECOCLIC® zostało stworzone tak, aby troskę o środowisko umożliwić wszystkim konsumentom – również osobom z niepełnosprawnościami. Ci z nas, którzy nie mają problemów z motoryką, nie wyobrażają sobie, jakim wyzwaniem mogą być codzienne czynności, takie jak otwarcie plastikowego opakowania. Chcąc oferować swoje produkty wszystkim konsumentom, również tym z niepełnosprawnościami, P&G zaprojektowano ECOCLIC® tak aby można było je otworzyć jedną ręką, naciskając po obu stronach kartonu zaznaczone miejsce. Ten mechanizm uniemożliwia za to otwarcie opakowania przez dzieci, które mają zbyt małe dłonie, by wcisnąć oba pola jednocześnie. Nie zapomniano także o osobach niewidomych i niedowidzących - na wieczku widnieją bowiem specjalne oznaczenie dotykowe, umożliwiające łatwą identyfikację, że jest to produkt do prania. Użyto także kodów QR w technologii NaviLens, dzięki którym po zeskanowaniu osoby niedowidzące lub niewidome mogą dowiedzieć się więcej o użytkowaniu produktu dzięki audiodeskrypcji lub czytelnemu, dużemu tekstowi wyświetlonym na ekranie telefonu.

Płatna współpraca z marką Procter & Gamble
Autor: Paulina Kurowska-Ciupka
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić