Grot znaleziony w Szwajcarii. Naukowcy: ta broń nie pochodzi z Ziemi

Grot strzały znaleziony w jeziorze Mörigen w Szwajcarii okazał się niemałą, naukową sensacją. Przeprowadzone badania wskazują na jego pozaziemskie pochodzenie i rzucają trochę więcej światła na sieć powiązań handlowych, które istniały w epoce brązu.

Grot znaleziony w Szwajcarii. Naukowcy: ta broń nie pochodzi z Ziemi
Groty strzał - zdjęcie ilustracyjne (Getty Images, DEA / G. DAGLI ORTI)

Naukowcy na łamach "Journal of Archeological Science" opisali broń, która została wykonana z pozaziemskiego materiału. Chodzi o grot strzały z epoki brązu, znaleziony w XIX wieku w Szwajcarii. Zdaniem badaczy grot ważący 2,9 g został wykonany z żelaza pochodzącego z meteorytu i najprawdopodobniej pochodzi z odległej Estonii. Jest to dowód istnienia rozległej sieci handlowej, a także tego, że w epoce brązu pozyskiwano żelazo ze skał spadających z nieba.

Grot powstał z pozaziemskiego materiału

Grot został znaleziony na terenie osady Mörigen, na terenie współczesnej Szwajcarii. Serwis Science Alert wyjaśnił, że osada rozwijała się w epoce brązu, od ok. 800 do 900 r. p.n.e. i znajdowała w niedużej odległości od pola Twannberg. To tutaj wiele tysięcy lat temu spadł meteoryt żelazny Twannberg i można było napotkać jego fragmenty.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Naukowcy uważają jednak, że grot nie został wykonany z pozostałości Twannberga, zaliczanego do grupy IIG. Tworząca go specyficzna mieszanka metali bardziej pasuje do innej kategorii meteorytów żelaznych, znanych jako meteoryty IAB. Tego typu obiekty w Europie znaleziono w trzech miejscach. Są to meteoryty Bohumilitz z Czech, Retuerte de Bullaque z Hiszpanii oraz Kaalijarv z Estonii.