Tajemnicze szczątki człowieka. Naukowcy nie wiedzą, do jakiego gatunku należą

Najstarsze znane nauce szczątki człowiekowatych (hominidów) pochodzą z miocenu i mają ok. 7 mln lat. W świetle tak odległych czasów, ostatnie znalezisko naukowców, którego wiek szacuje się na ok. 300 tys. lat, wydaje się jednak nie tak odległe dla homo sapiens.

Tajemnicze szczątki człowieka. Naukowcy nie wiedzą, do jakiego gatunku należą
Jaskinia Wierzchowska Górna - zdjęcie ilustracyjne. (Wikimedia Commons)

Szczątki, które odkryli naukowcy i opisali w "The Journal of Human Evolution" są zagadkowe, bowiem trudno przypisać je do konkretnego gatunku człowieka. Znalezisko łączy w sobie cechy charakterystyczne dla różnych typów, więc w praktyce nie wiadomo, do którego gatunku tak naprawdę mogą należeć.

Znalezisko z Chin. Żuchwa, która należy do nieznanego gatunku

Rzeczone znalezisko – zdaniem naukowców – może dotyczyć zupełnie nowego i nieznanego dotąd gatunku człowieka. Uczeni podejrzewają, że może on być przodkiem współczesnych ludzi i neandertalczyków.

Znaleziona żuchwa nie była jedynymi szczątkami, które znaleziono w Chinach. Zidentyfikowano też fragment czaszki oraz kilka kości z dolnych kończyn zagadkowego hominida. Ekspertyzy nie dały jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, do jakiego gatunku mogą należeć znalezione fragmenty.

Ocena morfologiczna i geometryczna żuchwy sugeruje, że szczątki z Chin należą do człowiekowatych z późnego plejstocenu i współczesnych ludzi. Jeden szczegół sprawia jednak, że identyfikacja gatunku jest utrudniona.

Brak wyraźnie zarysowanego podbródka kieruje natomiast trop uczonych w kierunku bardziej odległych gatunków, które żyły na Ziemi w czasie środkowego plejstocenu. Ostatecznie naukowcy zidentyfikowali w szczątkach cechy charakterystyczne dla trzech różnych hominidów, z których najbardziej wybijają się te, którymi odznacza się Homo erectus.

Szczątki sprzed 300 tys. lat. Nie wiadomo, do jakiego gatunku należą

Zdaniem autorów badania, cechy charakterystyczne dla współczesnego człowieka mogły pojawić się u hominidów 300 tys. lat temu.

Naukowcy zauważają, że człowiekowate z okresu środkowego plejstocenu wykazywały dużą różnorodność. Brak konsensusu w kwestii tego, jaką rolę odgrywała Azja Wschodnia w pochodzeniu i ewolucji współczesnego człowieka wymaga dalszych badań nad znaleziskami z rzeczonego okresu.

Odkryte przez badaczy szczątki mogą należeć do gatunku łączącego współczesnych ludzi, neandertalczyków oraz denisowian. Znalezisko z Chin nie pozwala ze 100-procentową pewnością założyć, że szczątki hominida dotyczą znanego nauce gatunku.

Autor: NGA