Albert Kamiński| 
aktualizacja 

Cyber Monday. Sprawdź, jak bezpiecznie kupować w internecie

1

Taki poniedziałek jest tylko jeden. To czas wyprzedaży i obniżek cen w sklepach w sieci. Ale uwaga! Podczas zakupów czekają na nas liczne zagrożenia.

Verena Kerth gets new haircut by stylist Ayse Auth at Haarwerk on July 2, 2010 in Munich, Germany. *** Local Caption *** Verena Kerth
Verena Kerth gets new haircut by stylist Ayse Auth at Haarwerk on July 2, 2010 in Munich, Germany. *** Local Caption *** Verena Kerth (Getty Images, Florian Seefried)

Kupuj u zaufanego sprzedawcy. Z reguły duże, znane sklepy i firmy niosą mniejsze ryzyko dla klienta. Takie też są najaktywniejsze podczas Cyber Monday.

Obowiązek informacyjny. Najpóźniej w momencie wyrażenia woli zakupu towaru, sprzedawca ma obowiązek poinformować cię o kilku najważniejszych rzeczach, m.in. adresie firmy, numerze telefonu do siebie oraz numerze REGON.

Musisz znać ostateczną cenę produktu. Powinny być w niej ujęte wszelkiego rodzaju opłaty za transport towaru, a także podatki. Dodatkowo sprzedawca jest zobligowany powiadomić cię o sposobie i terminie płatności.

Możesz odstąpić od umowy. Według prawa konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić w ciągu 14 dni kalendarzowych. Nie musi przy tym podawać przyczyny. Należy zaznaczyć, że nie ma to związku z wadami towaru. Wystarczy złożyć stosowne oświadczenie, którego wzór znajdziesz tutaj.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Masz prawo do reklamacji. Podobnie, jak w handlu tradycyjnym, sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady rzeczy, czyli gwarantuje rękojmię. Terminy takiej odpowiedzialności wyglądają różnie, jednak najczęściej wynoszą one 2 lata. Jeżeli przed upływem tego czasu od daty zakupu konsument stwierdzi wadę, ma prawo zgłaszać reklamację. Schemat reklamacyjny dostępny jest tutaj.

Jest jeszcze gwarancja. To dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez gwaranta, czyli producenta lub sprzedawcę. Gdy towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym, na podstawie gwarancji masz prawo do reklamacji. Jest ona niezależna od rękojmi.

Reklama również traktowana jako gwarancja. Według prawa obietnice, które zostały przez producenta złożone w reklamie telewizyjnej, radiowej czy internetowej, są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym. Na ich podstawie również możesz składać reklamację.

Nie tylko paragon jest dowodem zakupu. Sprzedawcy często wmawiają konsumentom, że zwrot towaru nie jest możliwy przy braku paragonu. W rzeczywistości podstawą do zwrotu jest każdy dokument potwierdzający fakt zawarcia umowy. Może to być wydruk z karty kredytowej a nawet wiadomość e-mail.

Czytaj regulamin. Powinien być udostępniony na każdej stronie zajmującej się handlem elektronicznym. Znajdziesz tam najważniejsze informacje dotyczące e-zakupu.

Uważaj na dropshipping. Ta nowoczesna forma sprzedaży oznacza, że towar nie musi się faktycznie znajdować w posiadaniu sklepu, z którego go kupujesz. W dropphippingu sklep zbiera jedynie zamówienia i dostarcza je dostawcy. Problematyczna jest sytuacja, w której wystąpi brak towaru u dostawcy a pośrednik (sklep) nie został jeszcze o tym poinformowany. Wiąże się to z dużymi opóźnieniami w dostawie. Masz wtedy naturalnie prawo do odstąpienia od umowy.

Co z zakupami z Azji? Ostatnio stały się popularne zlokalizowane m.in. w Chinach sklepy internetowe i witryny aukcyjne, jak np. Aliexpress. Należy pamiętać, że chociaż produkty z Azji są o wiele tańsze, to może się zdarzyć tak, że zostaną do nich doliczone opłaty takie jak VAT czy zło.

Cło na towary droższe o wartości min. 150 EUR. Należy jednak zaznaczyć, ze cłem w przypadku importu z Chin nie są objęte telefony oraz tablety. Powyżej 22 EUR doliczony będzie VAT. Gdy towar osiągnie taką wartość celnicy doliczą nam stosowną opłatę, jest jednak wyjątek. Granica "ovatowania" zwiększa się do 45 EUR, gdy paczka zostanie opisana jako prezent od osoby prywatnej. Powszechnie stosowany napis "Gift" na paczce z reguły wystarcza, by uniknąć dodatkowej opłaty.

Problematyczna rękojmia i gwarancja na chińskie towary. Na mocy różnych umów istnieją przepisy, które dają nam prawo do reklamacji towaru. Często producenci i sprzedawcy z Azji przerzucają na klienta obowiązek wysyłki towaru. W takim przypadku zdarza się, że jej koszt przekracza wartość samego produktu.Producenci często też dają gwarancję tylko na konkretne kraje.

Bezpieczne witryny. To takie, które do zabezpieczeń wykorzystują szyfrowanie informacji. Gdy wprowadzasz dane np. adresowe, są one przekształcane w specjalny szyfr kryptograficzny i dopiero wtedy trafiają do sprzedawcy. Ryzyko odczytania takich informacji przez osoby postronne jest bliskie zeru. Jak sprawdzić, która witryna jest bezpieczna? W adresie url powinno być https:// zamiast "http://". To oznacza, że strona jest szyfrowana.

Polityka ochrony danych. Powinna być one udostępniona na każdej stronie zajmującej się handlem elektronicznym. Jeżeli jej nie ma, omijaj takie sklepy.

Trwa ładowanie wpisu:twitter

Uważaj na dane osobowe, które podajesz. Sklepy internetowe często żądają więcej informacji, niż im jest w rzeczywistości potrzebne. Jeżeli kupujesz produkt, sprzedawcy wystarczy adres dostarczenia przesyłki i numer telefonu. Nigdy nie podawaj daty urodzenia, numeru PESEL, czy adresu zameldowania. Gdy płacisz przy odbiorze, nie udostępniaj danych karty i konta.

Widziałeś lub słyszałeś coś ciekawego? Poinformuj nas, nakręć film, zrób zdjęcie i wyślij na redakcjao2@grupawp.pl.

Zobacz także:
Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić