Agnieszka Zawistowska|

Wielka dziura w Piramidzie Cheopsa. Prześwietlili ją promieniowaniem z kosmosu

Pustą przestrzeń odkryto dzięki użyciu cząsteczek powstałych w atmosferze Ziemi w wyniku promieniowania kosmicznego.

Wielka dziura w Piramidzie Cheopsa. Prześwietlili ją promieniowaniem z kosmosu
(http://maxpixel.freegreatpicture.com)

Naukowcy odkryli "wieką pustkę" w piramidzie Cheopsa. Zbudowana ponad 4000 lat temu, jedna z najstarszych konstrukcji na Ziemi, zawiera "komnatę" 30-metrowej długości. O istnieniu nieznanego wcześniej pomieszczenia, mającego znajdować się nad tzw. Wielką Galerią donoszą autorzy badań w czasopiśmie Nature.

By zrozumieć, jak została zbudowana, musimy poznać jej wewnętrzną strukturę. Odkrycie nowej pustej przestrzeni w piramidzie może pomóc określić kolejne etapy jej budowania - stwierdził Hany Helal z Uniwersytetu Kairskiego, jeden z współautorów badania.

Twórcy projektu ScanPyramids, prześwietlając budowlę posłużyli się tzw. radiografią mionową. To metoda skuteczniejsza od np. promieni rentgena. Miony docierają do powierzchni Ziemi z górnych warstw atmosfery i bombardują naszą planetę olbrzymią częstotliwością (10 tys. razy w ciągu minuty na metr kwadratowy). Cząsteczki te swobodnie przenikają kamień wielometrowej grubości. Posługując się nimi, można odkrywać strukturę np. wulkanów, ale i piramid. W 2016 roku prześwietlano Dahszur, w tym roku Cheopsa.

"Skaner" umieszczono na podłodzie Komory Królowej, najniżej położonej z komnat. Założono, że jeśli więcej mionów trafi w czujnik z innego kierunku niż oczekiwany, najpewniej przeszły one wcześniej przez pustą przestrzeń. Badanie powtórzono trzykrotnie, zmieniając nieco technikę pomiaru. Za każdym razem w tym samym miejscu pojawiała się nieznana pusta przestrzeń.

Część naukowców spekuluje, że "wielka pustka" to sekretna komnata. Inni są bardziej sceptyczni. Jeśli jednak okaże się to prawdą, to inżynierowie ze Scan Pyramids będą autorami pierwszego tak ważnego odkrycia od XIX wieku. Dotychczas archeologowie doszukali się w tej budowli trzech komnat: Komory Królowej, Komory Króla i Wielkiej Galerii.

Największa piramida w Gizie w Egipcie i jeden z najstarszych i największych zabytków na Ziemi, ale do tej pory nie wiadomo, jak została zbudowana. Tylko tyle, że powstała za panowania faraona Chufu ok. 2483 r. p.n.e. Nowe odkrycie być może przybliży odkrycie tajemnicy pochodzenia tej budowli.