Co szósty samochód do 2028 roku. Jesteśmy u progu zmian
Do 2028 r. co szósty nowy samochód w Polsce będzie elektryczny. Raport PSNM wskazuje, że w najbliższym czasie czeka nas dynamiczny rozwój rynku elektromobilności.
Najważniejsze informacje
- Do 2028 r. co szósty nowy samochód w Polsce będzie elektryczny.
- Tesla dominuje na rynku elektrycznych aut w Polsce.
- Warszawa prowadzi w liczbie zarejestrowanych pojazdów BEV.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało raport, z którego wynika, że do końca 2028 r. co szósty nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce będzie miał napęd elektryczny. To oznacza, że flota pojazdów BEV może osiągnąć 700 tys. sztuk.
Tesla jest najpopularniejszą marką wśród zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce, wyprzedzając takie marki jak BMW, Nissan czy Volkswagen. Wśród nowych rejestracji dominują SUV-y, które stanowią 47 proc. rynku. W ocenie autorów raportu Polska znajduje się u progu szerszej ekspansji pojazdów elektrycznych, jaki możemy obserwować w krajach Europy Zachodniej od ok. 2021 r., kiedy udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych przekroczył 10 proc.
Podobny, ok. 10-procentowy udział pojazdów elektrycznych w Polsce możemy odnotować w 2027 r. Wiele zależy od ewentualnego wydłużenia okresu obowiązywania subsydiów oraz zapewnienia wystarczających warunków infrastrukturalnych. Spodziewamy się, że na koniec tego roku, samochody BEV mogą odpowiadać za ok. 4-5 proc. rynku, czyli więcej niż w 2024 r., gdy ich udział nie przekroczył 3 proc.– prognozuje Jan Wiśniewski z PSNM, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Impact'25 - Dariusz Marzec; Prezes Zarządu PGE
Infrastruktura i ceny
Eksperci PSNM podkreślają, że rozwój rynku zależy od dostępności subsydiów i infrastruktury. Obecnie elektryki są droższe od aut spalinowych, ale różnice cenowe maleją. Albert Kania z F5A New Mobility Research and Consulting zauważa, że "elektryki stopniowo stają się coraz bardziej konkurencyjne".
"Elektryki" stopniowo stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko pod względem całkowitego kosztu posiadania (TCO), ale również ceny zakupu - zaznaczył Kania, cytowany przez PAP.
Największą flotą samochodów elektrycznych dysponuje województwo mazowieckie, a za nim wielkopolskie i małopolskie.