Łukasz Kuczera
Łukasz Kuczera| 

Inflacja w Polsce. Zobaczcie, co dzieje się w sklepach z AGD

353

Polacy są świadomi szalejących cen w sklepach, dlatego też zaczęli oszczędzać i ograniczać wydatki. Dowodem na to są chociażby statystyki sprzedaży sprzętu AGD w październiku i listopadzie. Czy to zwiastun kryzysu?

Inflacja w Polsce. Zobaczcie, co dzieje się w sklepach z AGD
Drożyzna atakuje. Robimy mniej zakupów (Adobe Stock)

Ostatnie dwa miesiące nie były udane dla sprzedawców sprzętu AGD w Polsce. W październiku odnotowali oni spadek sprzedaży na poziomie 0,5 proc. względem roku 2020, w listopadzie było to już 3,5 proc. Wprawdzie kończący się rok wychodzi ciągle na plus względem wcześniejszego (+5,8 proc.), ale perspektywy na przyszłość są alarmujące - informuje "Rzeczpospolita".

Drożyzna atakuje. Robimy mniej zakupów

Spadek sprzedaży sprzętu AGD wynika z obecnej sytuacji gospodarczej. Polacy w dobie rosnących cen uważnie analizują każdy wydatek. Równocześnie branża AGD była napędzana w dobie lockdownu, gdy rezygnacja z wyjazdów wakacyjnych i spędzanie czasu w domach i mieszkaniach, napędzały decyzje o inwestycjach w nowy sprzęt.

Nastawienie do dóbr trwałych jest doskonałym miernikiem koniunktury. W pierwszym odruchu przy rosnącej inflacji konsumenci wydają wolne środki właśnie na nie, ale to efekt utrzymujący się tylko przez jakiś czas - komentuje w "Rzeczpospolitej" prof. Witold Orłowski.
Zobacz także: Polakom nie podobał się 2021 rok. Ekspert tłumaczy powody

Obecnie Polacy są świadomi tego, że od stycznia zaczną znacznie więcej płacić za prąd czy gaz, a to z kolei przyczynia się na wzrost cen innych produktów. W takiej sytuacji, jak zauważa prof. Orłowski, "skłonność do wydawania spada".

Wojciech Wieroński z MediaMarktSaturn Polska stwierdził wprost, że na początku 2022 roku rynek elektroniki domowej powinien wyhamować. W rozmowie z "Rz" nie ma on wątpliwości, że przyczynią się do tego wyższe ceny prądu i gazu.

Mimo spodziewanych spadków w Polsce, producenci sprzętu AGD w naszym kraju i tak nie mają powodów do zmartwień. Wynika to z faktu, że 90 proc. ich produkcji trafia na eksport. Chociażby Amica notuje po trzech kwartałach 2021 roku imponujący wzrost sprzedaży w Europie Zachodniej (+12,8 proc.).

Wojciech Konecki, prezes organizacji APPLiA Polska (zrzesza producentów AGD), zwraca z kolei uwagę na niską efektywność energetyczną starszych lodówek, pralek i innych urządzeń AGD. Wysokie ceny prądu paradoksalnie mogą zachęcić Polaków do wymiany kilkunastoletniego sprzętu, bo przełoży się to na niższe rachunki.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Zobacz także:
Oferty dla Ciebie
Wystąpił problem z wyświetleniem stronyKliknij tutaj, aby wyświetlić